З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-21
Стара Загора 08.05.2025 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във връзка с чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС), чл. 25, ал. 1, ал. 3, ал. 5, ал. 6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), във връзка с разпоредбите на гл. V от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ)
О С П О Р В А М
Решение №441/22.04.2025 г. на Общински съвет Казанлък като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-46/24.04.2025 г. постъпиха Решения по Протокол №34 от заседание на Общински съвет Казанлък, проведено на 22.04.2025 г.
С Решение №441/22.04.2025 г. на основание чл. 45, ал. 9 и ал. 10 от ЗМСМА, чл. 53, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 6, ал. 1 и ал. 3, чл. 8, ал. 1 от ЗОС и чл. 3, ал. 2, ал. 3 от Наредба №15 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Казанлък, Общински съвет Казанлък приема повторно Решение №410/27.03.2025 г., прието на заседание на Общински съвет Казанлък, проведено на 27.03.2025 г.
Решението е прието с поименно гласуване, като „За” са гласували 26 общински съветници, „Против” – 6, „Въздържал се” – 0.
Решение №410/27.03.2025 г. е върнато за ново обсъждане на Общинския съвет със заповед №АК-01-ЗД-18/08.04.2025 г. на областен управител. Последната е получена на 09.04.2025 г., видно от известие за доставяне ИД PS 6000 026ZLQ 5.
С потвърденото Решение №410/27.03.2025 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местно самоуправление и местна администрация, чл. 6, ал. 1 и ал. 3, чл. 8, ал. 1 от Закона за общинската собственост и чл. 3, ал. 2, ал. 3 от Наредба №15 за реда за придобиване и управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Казанлък, Общински съвет Казанлък приема следното:
По т. I. Обявява за частна общинска собственост следните имоти:
1. Поземлен имот с идентификатор 40292.100.30 (четири нула две девет две точка едно нула нула точка три нула) с площ 5339 (пет хиляди триста тридесет и девет) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Начин на трайно ползване: Нива; Категория на земята: 6, Предишен идентификатор: 40292.100.9, Номер по предходен план: 000496, при граници: 40292.100.10; 40292.108.3 и 40292.100.31 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
2. Поземлен имот с идентификатор 40292.108.2 (четири нула две девет две точка едно нула осем точка две) с площ 1377 (хиляда триста седемдесет и седем) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Начин на трайно ползване: Нива; Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000435, при граници: 40292.108.1; 40292.106.53 и 40292.108.3 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
3. Поземлен имот с идентификатор 40292.106.49 (четири нула две девет две точка едно нула шест точка четири девет) с площ 3522 (три хиляди петстотин двадесет и два) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Начин на трайно ползване: Нива; Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000373, при граници: 40292.106.50; 40292.106.48; 40292.105.34 и 40292.102.32 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
По т. II. Упълномощава кмета на Община Казанлък да извърши всички последващи действия във връзка с изпълнението на решението.
ПИ с идентификатор 40292.100.30 с площ 5339 кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Начин на трайно ползване: Нива, Категория на земята: 6, Предишен идентификатор: 40292.100.9, номер по предходен план: 000496 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/03.01.2018 г. на ИД на АГКК, за който е съставен АПОС №708/15.05.2020 г., вписан в СВ-Казанлък с дв. вх. №2121/19.05.2020 г., вх. №2121, Акт №38, т. 8, н. д. 1536, е възстановен на общината с начин на трайно ползване – Пасище, мера с Решение №27Й/01.09.1997 г. на ОС „Земеделие“-Казанлък.
ПИ с идентификатор 40292.108.2 с площ 1377 кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Начин на трайно ползване: Нива, Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000435 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/03.01.2018 г. на ИД на АГКК, за който е съставен АПОС №1049/26.11.2024 г., вписан в СВ-Казанлък с дв. вх. рег. №7263, вх. рег. №7269/02.12.2024 г., Акт №99, т. 23, н. д. 4915, е предоставен на общината с начин на трайно ползване: Пасище, мера по реда на чл. 19 от ЗСПЗЗ с Протоколно решение №2/10.11.2010 г., одобрено със Заповед №174/15.11.2010 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“-Стара Загора.
ПИ с идентификатор 40292.106.49 с площ 3522 кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Начин на трайно ползване: Нива, Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000373 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК, за който е съставен АПОС №1048/26.11.2024 г., вписан в СВ-Казанлък с дв. вх. рег. №7264, вх. рег. №7271/02.12.2024 г., Акт №100, т. 23, н. д. 4916., е предоставен на общината с начин на трайно ползване: Пасище, мера по реда на чл. 19 от ЗСПЗЗ с Протоколно решение №2/10.11.2010 г., одобрено със Заповед №174/15.11.2010 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“-Стара Загора.
С протокол №ПО-21-700-1/04.09.2024 г. комисия, назначена със заповед №ПО-21-700/04.09.2024 г. на Началник на Общинска служба „Земеделие“ гр. Казанлък, e взела решение да се отрази смяна на начина на трайно ползване на поземлени имоти с идентификатори 40292.106.49, 40292.108.2 и 40292.100.30 по КККР в землището на гр. Крън от „Пасище“ на „Нива“.
Следователно, към момента на приемане на Решение №410/27.03.2025 г., прието повторно с №441/22.04.2025 г., по отношение на поземлените имоти е промeнeн начинът на трайното им ползване – от „пасище“ в „нива“, което не е предпоставка за преобразуване на публичния им характер, съобразно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ и чл. 6, ал. 1 от ЗОС.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на ЗОС в определените в ал. 3 случаи и при изпълнение на поставените с ал. 5 от същата изисквания.
С чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ е регламентирано, че промяната на предназначението на мерите и пасищата се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ.
От анализа на нормативната уредба следва, че за да се достигне до промяна във вида общинска собственост на пасища и мери е необходимо да бъде осъществен сложен фактически състав за промяна на тяхното предназначение.
Необходимо е да е налице някоя от хипотезите на чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ, който допуска само по изключение промяна на тяхното предназначение, в изрично предвидени случаи, както и приемане на решение на общинския съвет по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението с мнозинство две трети от общия брой общински съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице недостиг на земи за нуждите на животновъдството, същото да е обвързано с определен срок, след което да се проведе процедура по промяна на предназначението по реда на гл. V от ЗОЗЗ.
Към Решението на Общински съвет Казанлък не са приложени доказателства за взето решение по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ, както и за проведена и приключила процедура за промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди по реда на гл. V от ЗОЗЗ, твърдения в тази насока не могат да бъдат изведени и от мотивите на приетия акт.
Даването на съгласие за промяна на начина на трайното им ползване, респ. провеждане на процедури в този смисъл, не обуславя и не води до промяна на предназначението им на земеделска земя, респ. не е предпоставка за преобразуване на публичния им характер по реда на чл. 6, ал. 1 от ЗОС.
Чл. 6, ал. 1 от ЗОС урежда правомощие на Общинския съвет да обявява имоти и вещи - публична общинска собственост за частна общинска собственост единствено при промяна на тяхното предназначение.
В тази връзка и предвид, че промяна в предназначението на имотите не е извършена по надлежния ред, така взетото решение от Общински съвет Казанлък е постановено в противоречие с приложимия материален закон и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила.
Разпоредбата на чл. 25 от ЗСПЗЗ прави ясно разграничение между процедурите по промяна на „предназначение“ и промяна на „начин на трайно ползване“ на мери и пасища. Първата, съгласно чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ, се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ, а втората, съобразно чл. 25, ал. 9 от ЗСПЗЗ, се развива при условията и по реда на правилника за прилагане на закона (ППЗСПЗЗ), като в текста на чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ изрично се поставя като изискване за преобразуване на публичния характер на мери и пасища промяна на тяхното предназначение, не и на начина на трайното им ползване.
Предназначението на земеделските земи е за производство на растителна продукция и паша на добитък по начин, неувреждащ почвеното плодородие и здравето (чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ), като собственикът свободно избира начина на ползване на земеделската земя, ако с това не променя нейното предназначение (чл. 5, ал. 1 от ЗОЗЗ).
Следователно предназначението на земеделските земи е очертано в две насоки: едната е производство на растителна продукция, а другата е за паша на добитък. Промяната на начина на трайно ползване на земеделската земя означава, че земята ще се ползва отново в очертаното в чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ предназначение на земеделските земи.
В този смисъл, промяната на трайното ползване на земеделската земя е в рамките на едно и също нейно предназначение, дефинирано от закона.
В настоящия случай, Общински съвет Казанлък приема, че гореописаните имоти са загубили публичния си характер поради промяна на начина на трайното им ползване, без да държи сметка за специалните изисквания и ред, които законодателят е предвидил.
При липса на произнасяне по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ, във връзка с чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ, и без да са изпълнени изискванията на ЗОЗЗ, към който препраща нормата на чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ, няма как да бъде прието законосъобразно решение от общинския съвет по чл. 6, ал. 1 от ЗОС за промяна характера на собствеността върху конкретните имоти от публична общинска собственост в частна общинска собственост.
Промяната на предназначението е процедура, която предхожда по време решението на общинския съвет за обявяване на имотите за частна общинска собственост и е различна по своя характер, ред за провеждане и последици от процедурата по промяна на начина на трайно ползване.
При така описаната фактическа обстановка, считам, че Решение №441/22.04.2025 г. на Общински съвет Казанлък, с което повторно е прието Решение №410/27.03.2025 г., е постановено съобразно правомощията на общинския съвет, регламентирани в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, в предвидената форма и с изискуемото мнозинство, но в нарушение на чл. 6, ал. 1 от ЗОС, чл. 25, ал. 1, ал. 3, ал. 5 и ал. 6 от ЗСПЗЗ, във връзка с разпоредбите на гл. V от ЗОЗЗ.
Предвид изложеното, на основание чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА, с настоящото оспорвам Решение №441/22.04.2025 г. на Общински съвет Казанлък, с което повторно е прието Решение №410/27.03.2025 г. и моля същото да бъде отменено като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на председателя на Общински съвет Казанлък, кмета на Община Казанлък и на Окръжна прокуратура Стара Загора – за сведение, а на председателя на Административен съд – Стара Загора, по компетентност, ведно с материалите по преписката.
Д-Р НЕДЕЛЧО МАРИНОВ
Областен управител