З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-24
Стара Загора 13.05.2025 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС), чл. 25, ал. 1, ал. 3, ал. 5, ал. 6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), във връзка с разпоредбите на гл. V от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ)
В Р Ъ Щ А М
Решение №346/30.04.2025 г. на Общински съвет Мъглиж, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-55/07.05.2025 г. постъпиха Решения по Протокол №23 от заседание на Общински съвет Мъглиж, проведено на 30.04.2025 г.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение № 346/30.04.2025 г. на Общински съвет Мъглиж е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №346/30.04.2025 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 6, ал. 1 и ал. 3, чл. 8, ал. 1 от ЗОС и чл. 6, ал. 1 от НРПУРИВОС Общински съвет Мъглиж приема следното:
По т. 1 Обявява за частна общинска собственост следния недвижим имот :
Поземлен имот с идентификатор 49494.774.151 по КККР на гр. Мъглиж, общ. Мъглиж, обл. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-93/23.12.2009г. на ИД на АГКК, с площ 24 176 кв. м, предназначение на територията: Земеделска, с НТП: «Изоставена орна земя», категория: 9, номер по предходен план: 000151, при граници и съседи: ПИ с идентификатори №№: 49494.774.403, 49494.774.558 и 49494.774.150.
По т. 2 Упълномощава Кмета на Община Мъглиж да извърши всички нормативно определени действия в изпълнение на горното решение.
Решението е прието с поименно гласуване, като „ЗА” са гласували 15 общински съветници, „ПРОТИВ” и „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” няма.
Описаният в решението имот е възстановен на Община Мъглиж на основание чл. 2, ал. 1, т. 3 и чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗОС, чл. 45г, ал. 1 от ППЗСПЗЗ и чл. 19, ал. 1 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, с Начин на трайно ползване – пасище с Протоколно Решение от 15.10.2008 г., одобрено със Заповед №123/17.10.2008 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ гр. Стара Загора и Протоколно Решение от 07.10.2009 г., одобрено със Заповед №114/13.10.2009 г. на Директора на ОД „Земеделие“ гр. Стара Загора.
С протокол №ПО-21-246-2/21.03.2025 г. комисия, назначена със заповед №ПО-21-246-1/21.03.2025 г. на Началник на Общинска служба „Земеделие“ гр. Мъглиж, e взела решение Поземлен имот с идентификатор 49494.774.151 по КККР на гр. Мъглиж, община Мъглиж, с площ 24 176 кв. м., да бъде отразен в кадастралната карта на гр. Мъглиж като имот с НТП „Изоставена орна земя“ с код 2560 съгласно Класификатора за начина на трайно ползване на поземлените имоти /Приложение №3 към чл. 14, ал. 4 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри/. Протоколът е одобрен от началника на ОСЗ гр. Мъглиж, като промяната в начина на трайно ползване е отразена в кадастралната карта на гр. Мъглиж и е издадена актуална скица на поземлен имот №15-528271- 31.03.2025 г. на АГКК.
Следователно, към момента на приемане на Решение №346/30.04.2025 г. за поземления имот е проведена процедура по промяна на начина на трайното му ползване, което съобразно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ и чл. 6, ал. 1 от ЗОС не е предпоставка за преобразуване на публичния му характер.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на ЗОС в определените в ал. 3 случаи и при изпълнение на поставените с ал. 5 от същата изисквания.
С чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ е регламентирано, че промяната на предназначението на мерите и пасищата се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ.
От анализа на нормативната уредба следва, че за да се достигне до промяна във вида общинска собственост на пасища и мери е необходимо да бъде осъществен сложен фактически състав за промяна на тяхното предназначение.
Необходимо е да е налице някоя от хипотезите по чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ, който допуска промяна на предназначението да се извършва само по изключение и в изрично определени случаи, както и приемане на решение от общинския съвет по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението с мнозинство две трети от общия брой общински съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице недостиг на земи за нуждите на животновъдството, същото да е обвързано с определен срок, след което да се проведе процедура по промяна на предназначението по реда на гл. V от ЗОЗЗ.
Към Решение №346/30.04.2025 г. на Общински съвет Мъглиж не са приложени доказателства за взето решение по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ, както и за проведена и приключила процедура за промяна на предназначението на земеделската земя за неземеделски нужди по реда на гл. V от ЗОЗЗ, твърдения в тази насока не могат да бъдат изведени и от мотивите на приетия акт.
Даването на съгласие за промяна на начина на трайно ползване на поземления имот, респ. провеждане на процедури в този смисъл, не обуславя и не води до промяна на предназначението му на земеделска земя, респ. не е предпоставка за преобразуване на публичния му характер по реда на чл. 6, ал. 1 от ЗОС.
Чл. 6, ал. 1 от ЗОС урежда правомощие на Общинския съвет да обявява имоти и вещи - публична общинска собственост за частна общинска собственост единствено при промяна на тяхното предназначение.
В тази връзка и предвид, че промяна в предназначението на имотите не е извършена по надлежния ред, така взетото решение от Общински съвет Мъглиж е постановено в противоречие с приложимия материален закон и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила.
Разпоредбата на чл. 25 от ЗСПЗЗ прави ясно разграничение между процедурите по промяна на „предназначение“ и промяна на „начин на трайно ползване“ на мери и пасища. Първата, съгласно чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ, се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ, а втората, съобразно чл. 25, ал. 9 от ЗСПЗЗ, се развива при условията и по реда на правилника за прилагане на закона (ППЗСПЗЗ), като в текста на чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ изрично се поставя като изискване за преобразуване на публичния характер на мери и пасища промяна на тяхното предназначение, не и на начина на трайното им ползване.
Предназначението на земеделските земи е за производство на растителна продукция и паша на добитък по начин, неувреждащ почвеното плодородие и здравето (чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ), като собственикът свободно избира начина на ползване на земеделската земя, ако с това не променя нейното предназначение (чл. 5, ал. 1 от ЗОЗЗ).
Следователно предназначението на земеделските земи е очертано в две насоки: едната е производство на растителна продукция, а другата е за паша на добитък. Промяната на начина на трайно ползване на земеделската земя означава, че земята ще се ползва отново в очертаното в чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ предназначение на земеделските земи.
В този смисъл, промяната на трайното ползване на земеделската земя е в рамките на едно и също нейно предназначение, дефинирано от закона.
В настоящия случай, Общински съвет Мъглиж приема, че гореописаният имот е загубил публичния си характер поради осъществяване на процедура за промяна на начина на трайното му ползване, без да държи сметка за специалните изисквания и ред, които законодателят е предвидил.
При липса на произнасяне по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ и без да са изпълнени изискванията на ЗОЗЗ, към който препраща нормата на чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ, няма как да бъде прието законосъобразно решение от общинския съвет по чл. 6, ал. 1 от ЗОС за промяна характера на собствеността върху конкретния имот от публична общинска собственост в частна общинска собственост.
Промяната на предназначението е процедура, която предхожда по време решението на общинския съвет за обявяване на имотите за частна общинска собственост и е различна по своя характер, ред за провеждане и последици от процедурата по промяна на начина на трайно ползване.
При така изложената фактическа обстановка, Решение №346/30.04.2025 г. на Общински съвет Мъглиж е прието съобразно правомощията на общинския съвет, регламентирани в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, в предвидената форма и с изискуемото мнозинство, но в нарушение на чл. 6, ал. 1 от ЗОС, чл. 25, ал. 1, ал. 3, ал. 5 и ал. 6 от ЗСПЗЗ, във връзка с разпоредбите на гл. V от ЗОЗЗ.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №346/30.04.2025 г. на Общински съвет Мъглиж за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Мъглиж и Кмета на Община Мъглиж за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
Д-Р НЕДЕЛЧО МАРИНОВ
Областен управител