З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-24
Стара Загора 30.08.2023 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 и ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 3, ал. 2 и чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС) във вр. чл. 8 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК
О С П О Р В А М:
Решение №2662/27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора, като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-106/03.08.2023 г. са постъпили Решения по Протокол №58 от проведено заседание на 27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА Решение №2662/27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора е върнато в законоустановения срок, със Заповед № АК-01-ЗД-20/10.08.2023 г., за ново обсъждане от общински съвет, като незаконосъобразно.
С Решение №2662/27.07.2023 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост, общински съвет:
По т. 1 обявява:
-3722 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.57, целият с площ 6260 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: Обществен селищен парк, градина по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот от 10.10.2013 г., актуван с АОС /п/ № 12169 / 04.10.2013 г. за частна общинска собственост.
-305 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.55, целият с площ 539 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: За местен път по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот от 02.10.2013 г. за частна общинска собственост.
-120 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.62, целият с площ 3213 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: За местен път по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот е със Заповед 18-6444 / 12.08.2016 г. на Началник на СГКК-Стара Загора за частна общинска собственост.
По т. 2. Възлага на Кмета на Община Стара Загора да извърши всички последващи нормативно определени действия.
В поименно гласуване са участвали 45 общински съветници, от които: „ЗА“ са гласували – 39, „Против“ – 3 и „Въздържали се“ – 3.
Решението е прието съобразно правомощията на общински съвет, предвидени в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, с изискуемото мнозинство, но в нарушение на материалния закон.
Изложените съображения при вземане на решението на общинския съвет, с което променя предназначението и обявява от публична в частна общинска собственост части от поземлени имоти, не са съобразени с приложимите материалноправни норми, тъй като съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗОС, статутът на собствеността може да бъде променен от публична в частна общинска, само ако имотите са престанали да има предназначението си по чл. 3, ал. 2 от ЗОС.
С чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗОС е предвидено, че публична общинска собственост са имотите и вещите, определени със закон. Според § 7, ал.1, т. 4 от ПЗР на ЗМСМА е уредено, че с влизането в сила на закона преминават в собственост на общините - общинските пътища, и зелените площи за обществено ползване. Съгласно чл. 8, ал. 3 от Закона за пътищата общинските пътища са публична общинска собственост, а съгласно чл. 61, ал. 4 озеленените площи и площите със специфично предназначение собственост на общините, са публична собственост. Следователно правото на собственост на горецитираните имоти произтича по силата на закон и същите са публична общинска собственост.
На следващо място е налице законово ограничение в разпоредбата на чл. 6, ал. 1 ЗОС, съгласно което имотите и вещите – публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 от ЗОС, се обявяват от общинския съвет за частна общинска собственост. Законодателят свързва възможността за промяна на характера на общинската собственост от публична в частна единствено с промяна на нейното предназначение, очертано в чл. 3, ал. 2 ЗОС.
В конкретния случай Закона за устройство на територията предвижда основание и процедура за промяна на конкретно предназначение съобразно разпоредбата на чл. 8 от ЗУТ, но такава промяна не е била извършена, като в предложението на кмета на общината се посочва, че е изготвено техническо задание, придружено със скица-предложение във връзка с 135, ал. 2 – при искане за изменение на подробен устройствен план, към заявлението се прилага скица с предложение за изменението му, което води до извода, че постановеното решение на общинския съвет не е съобразено с разпоредбите на приложимия материален закон.
Регламентирания ред в ЗУТ изисква влизане в сила на акт за одобряване на ПУП за промяна предназначението на ПИ – публична общинска собственост, след което приемане на решение от общински съвет за промяна във вида на собствеността в съответствие със ЗОС.
Налице е и противоречие на така приетото решение с чл. 3, ал. 2 и чл. 6, ал. 1 от ЗОС, тъй като могат да се обявяват за частна общинска собственост имоти, а не части от имоти, както е приел общински съвет.
В тази връзка, считам че Решение №2662/27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на материалния закон, а именно чл. 3, ал. 2 и чл. 6, ал. 1 от ЗОС във връзка с чл. 8 от ЗУТ.
Заповедта за връщане на Решение №2662/27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора е получена на 11.08.2023 г., видно от документ - Известие за доставяне ИД PS 6000 01WOSJ J.
В установения по чл. 45, ал. 7 – 14-дневен срок от получаване на заповедта за връщане на решението, Общински съвет Стара Загора не насрочва заседание и не преразглежда Решение №2662/27.07.2023 г.
Предвид изложеното, считам че Решение №2662/27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора е прието в кръга на материалната компетентност на органа но в нарушение на материалните закони – ЗОС и ЗУТ, поради което същото е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Стара Загора и Кмета на община Стара Загора и на Окръжна прокуратура – за сведение, а на Председателя на Административен съд Стара Загора по компетентност, ведно с материалите по преписката.
ИВА РАДЕВА
Областен управител