З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-13
Стара Загора 01.09.2021 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 62, ал 2 от Закона за енергетиката (ЗЕ), във връзка с чл. 7, ал. 2 от Закон за общинската собственост (ЗОС) и Заповед №РД-ЗД-12/25.08.2021г.
ОСПОРВАМ
Решение №316/29.07.2021 г. на Общински съвет Чирпан като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал.1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-84/03.08.2021 г. са постъпили Решения по Протокол №24 от проведеното на 29.07.2021 г. заседание на Общински съвет Чирпан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, със своя Заповед №АК-01-ЗД-12/10.08.2021 г. върнах Решение №316/29.07.2021 г. за ново обсъждане от Общински съвет Чирпан като незаконосъобразно.
Съгласно чл. 45, ал. 6 от ЗМСМА върнатото за ново обсъждане решение, заедно с мотивите, отразени в посочената заповед, са изпратени на председателя на Общински съвет Чирпан. Видно от известие за доставяне ИД PS 6000 01MODX 8 същото е получено на 11.08.2021 г. от Общински съвет Чирпан.
В предвидения в чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА 14-дневен срок от получаването на върнатия за ново обсъждане акт (25.08.2021г.), същият не е бил разгледан от Общински съвет Чирпан. Във връзка с това обстоятелство и на основание чл. 45, ал. 8 ЗМСМА възниква правната възможност за оспорване пред съответния административен съд на върнатото за ново обсъждане решение, поради следните съображения:
С Решение №316/29.07.2021 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.6, ал.1 и ал. 3 от Закона за общинската собственост, Общински съвет – Чирпан обявява имот: 45 / 1147 ид.ч. от поземлен имот с идентификатор 81414.502.1249, находящ се в град Чирпан, община Чирпан, област Стара Загора, по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед №РД-18-1540 / 03.09.2018 г. на Изпълнителен директор на АГКК; последно изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, засягащо поземления имот е от 20.02.2019 г.; адрес на поземления имот: гр. Чирпан, п.к.6200, ул. „Пейо К. Яворов” №19; Площ 1147 кв.м.; Трайно предназначение на територията „Урбанизирана”; Начин на трайно ползване: „За обект комплекс за здравеопазване”; Предишен идентификатор: няма; Номер по предходен план: 1249, квартал: 92, парцел: V, за частна общинска собственост.
При приемане на решението, на заседанието са присъствали 20 общински съветници, като с поименно гласуване „За” са гласували 18 от тях, „Против” – 0, „Въздържал се” – 2.
Към решението са приложени: АПОС, Скица и Молба от „Електроразпределение Юг“ ЕАД за учредяване право на строеж в полза на молителя върху имот общинска собственост .
В така приетото решение е обективирано волеизявление на Общински съвет Чирпан за трансформиране на 45/1147 идеални части от поземлен имот с идентификатор 81414.502.1249, находящ се в град Чирпан от публична общинска собственост в частна общинска собственост.
Решението се явява прието от компетентен орган, при спазване на необходимия кворум, като е налице и спазване на процедурата визираща поименно гласуване, съобразно разпоредбата на чл.27, ал.5, във вр. с чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА.
Като правно основание за приемането на Решението са посочени нормите на чл. 21, ал.1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл. 6, ал. 1 и ал. 3 от Закона за общинската собственост, без обаче да са приложени доказателства, сочещи отпадналото предназначение на имота по чл. 3, ал. 2 на ЗОС. От съдържанието на нормата става ясно, че общинският съвет не разполага с правомощие сам да реши дали, кога и по какъв начин на действа, когато взема решение по чл. 6, ал. 1 ЗОС. Напротив, като орган на местното самоуправление, общинският съвет дължи излагане на съображения, свързани с наличието на предпоставките, визирани в закона, за вземане на решение по чл. 6, ал. 1 ЗОС, както и да установи, че предназначението на имота за задоволяване на обществени потребности е отпаднало.
Наред с това следва да се отбележи, че при приемането на Решение №316/29.07.2021 г. Общински съвет Чирпан не отчита разпоредбата на чл. 62, ал. 2 от ЗЕ във връзка с чл. 7, ал. 2, изр. последно от ЗОС.
Съгласно чл. 62, ал. 2 от ЗЕ „Когато изграждането или разширението на площадкови енергийни обекти, както и на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия или на части от тях и на свързаните с производството съоръжения и площадки за депониране на производствени отпадъци се извършва върху имот - общинска собственост, компетентните общински органи учредяват в полза на лицето, което ще изгражда и експлоатира енергийния обект, възмездно право на строеж върху земята по реда на Закона за общинската собственост без търг или конкурс.“ Закона за общинската собственост, към който горепосочената норма препраща, предвижда имоти - публична общинска собственост, да могат да се обременяват с ограничени вещни права в случаите, определени със закон - чл. 7, ал. 2, изр. последно от ЗОС.
Следва да се има предвид, че Закона за енергетиката не прави разграничение между характера на собствеността, като визира както тази от частен, така и тази от публичен характер - извод който следва от граматическото тълкуване на разпоредбата на ал. 2 на чл. 62, а именно: „върху имот - общинска собственост“. Горепосоченият нормативен акт препраща към Закона за общинската собственост, който следва да определи как ще бъде учредено правото на строеж, като изрично предвижда, че когато такъв се създава във връзка с площадкови енергийни обекти по смисъла на т. 41. от § 1 от Допълнителните разпоредби на ЗЕ, то правото на строеж се учредява без търг или конкурс в полза на лицето, което ще изгражда и експлоатира енергийния обект.
Във връзка с горното и предвид факта, че ЗОС изрично предвижда хипотеза в която в имот – публична общинска собственост може да бъде учредено възмездно право на строеж, то такова е следвало да се учреди от общински съвет Чирпан на основание чл. 62, ал. 2 от ЗЕ вр. чл. 7, ал 2, изр. последно от ЗОС без да се променя характерът на земята. Този извод се налага и поради факта, че законодателят изначално изключва от гражданския оборот земите – публична общинска собственост с цел те да служат за задоволяване на потребности от по-висш обществен интерес, поради което характерът на последните не следва да се променя без да е налице необходимост от същото, подкрепена от законоустановените предпоставки.
В тази връзка, решението на общински съвет Чирпан е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на материалния закон, а именно: чл. 6, ал. 1 от ЗОС и чл. 7, ал. 2 от ЗОС във връзка с чл. 62, ал. 2 от ЗЕ.
С оглед гореизложеното считам, че Решение №316/29.07.2021 г. на Общински съвет Чирпан е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Чирпан, Кмета на Община Чирпан и на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение, а на Председателя на Административен съд – Стара Загора, по компетентност, ведно с материалите по преписката.
ДИМИТЪР ДРАЧЕВ
Зам. областен управител
оправомощен със Заповед №РД-ЗД-12/25.08.2021г.
на Областния управител