З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-9
Стара Загора 03.05.2022 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 и ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК във връзка с чл. 103, ал. 2 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС).
О С П О Р В А М:
Решение №232/30.03.2022 г. на Общински съвет Опан, като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-33/05.04.2022 г. са постъпили Решения по Протокол №24 от проведеното на 30.03.2022 г. заседание на Общински съвет Опан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, Решение №232/30.03.2022 г. на Общински съвет Опан е върнато в законоустановения срок, със Заповед №АК-01-ЗД-3/12.04.2022 г. на Областния управител на област Стара Загора, за ново обсъждане от общински съвет, като незаконосъобразно.
Със същото, на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и чл. 103 ал. 1 и чл. 113, ал. 3 от ЗФВС и във връзка с чл. 16а от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, Общински съвет Опан приема решение, съответно:
По т. 1 Учредява временно безвъзмездно ползване върху следния недвижим имот: спортен комплекс с площ 7626 кв. м., находящ се в УПИ III, кв. 22 на с. Средец, община Опан, област Стара Загора с АПОС №556/23.04.2007 г. и акт за поправка на АПОС №842/06.07.2018 г., на Сдружение футболен клуб Средец-Опан, с ЕИК 206853014 за срок от 10 години за осъществяване на дейностите предвидени в чл. 16а от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Опан.
По т. 2 Възлага на кмета на община Опан да създаде необходимата организация за изпълнение на решението.
В поименно гласуване са участвали 8 общински съветника. Решението е прието единодушно, като „ЗА” са гласували 8 от тях, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” – 0.
Към решението са приложени следните документи: искане и актуално състояние на Сдружение футболен клуб Средец-Опан за предоставяне на спортния имот, скица на имота, АПОС.
От предложението на Кмета на общината и представените документи става ясно, че повод за приемане на решението е постъпило искане от Сдружение Футболен клуб Средец-Опан.
По така отправеното искане с Решение №232/30.03.2022 г., общински съвет Опан учредява временно безвъзмездно ползване върху имот, публична общинска собственост – спортен комплекс. Спортните обекти подлежат на специален ред и условия за тяхното използване, уреден в Закона за физическото възпитание и спорта.
В мотивите за приемане на решението, Общински съвет Опан се позовава на чл. 103 ал. 1 и чл. 113, ал. 3 от ЗФВС.
С чл. 103 ал. 1 от ЗФВС се дава възможност, спортните обекти - държавна или общинска собственост, да се предоставят безвъзмездно за определено време, като в точките от 1 до 6 императивно са изброени дейностите, за които се допуска това. Ал. 2 на същия член регламентира, че условията и редът за използването на спортните обекти - общинска собственост се определят с наредба на съответния общински съвет.
С чл. 113 от ЗФВС урежда възможността за учредяване на ограничени вещни права върху спортен обект, като в ал. 3 регламентира, че право на ползване или право на строеж може да се учредява безвъзмездно в полза на спортен клуб - сдружение с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, спортна федерация или обединен спортен клуб, които са вписани в съответния регистър по чл. 9, ал. 1 от ЗФВС.
Гореописаните норми от ЗФВС определят абсолютно различни правни институти, като по чл. 103 е уредено безвъзмездно ползване за определено време, а в чл. 113 се урежда учредяването на ограничено вещно право на ползване, при което правата на ползвателя са много по-големи отколкото при обикновеното ползване и представлява тежест върху имота, като административните процедури за тях следват различен ред, начин и условия за тяхното прилагане. Когато има смесване на правните институти, мотивите за издаване на административния акт са неясни, волята на административния орган е неясна.
Другото посочено основание, за приемане на Решение №232/30.03.2022 г. от ОбС Опан, е новоприетото по т. 2 от Протокол №24/30.03.2022 г. с Решение №226/30.03.2022 г. допълнение, уредено с нов член – 16а към Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. В случая и двете решения са приети в едно и също заседание, с Протокол №24/30.03.2022 г., от което следва, че решението с което е приета разпоредбата на чл. 16а не е влязло в законна сила и подлежи на административен контрол, по реда и в сроковете в ЗМСМА и обжалване, по реда и в сроковете в АПК. Във връзка с това считам, че нормата на чл. 16а от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, към настоящия момент не съществува в правния мир и общински съвет не следва да се позовава на нея при приемане на административни актове.
От гореизложеното се вижда, че има липса на яснота по отношение процедурата, по която ОбС Опан е приел решението от една страна, а от друга и факта, че се е позовал в мотивите си на несъществуваща разпоредба, а именно чл. 16а от Наредба №2. Всичко това води до невъзможност да се извърши преценка относно законосъобразността на така приетото решение, предвид различието в предпоставките за приемането му по двете производства, условията, реда и административно-производствените правила, които следва да се съблюдават по всяко едно от тях.
Решението е с неясно съдържание и не е посочено конкретното приложимо правно основание за приемането му, както и че има смесване на правни институти, което обстоятелство също е в унисон с извода за отсъствие на законова норма, по силата на която общински съвет да реализира правомощието си да уреди обществените отношения, свързани с условията и реда за използването гореописания спортен обект, публична общинска собственост. Със същото не се предоставя необходимата информация за правните и фактическите основания за приемането му.
Непосочването на точните фактически и правни основание на което е прието решението съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съгласно която индивидуалните административни актове следва да са мотивирани, като към тях следва да са посочени фактическите и правните основания, довели до издаването им. Законът, конкретно АПК, не предвижда изключение от това изискване за законосъобразност на актовете, приети от колективните административни органи, какъвто се явява общинският съвет.
Мотивите следва да сочат какви фактически констатации е направил административният орган при издаването на акта и въз основа на какви доказателства. Изискването за мотивировка, изведена от конкретните доказателства, представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта и за защита на правата на страните в административното производство. Излагането на мотиви в административния акт довеждат до знанието на страните за съображенията, по които административният орган е издал административния акт от една страна и гарантира изпълнението му, а от друга страна - улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта.
Решение №232/30.03.2022 г. от ОбС Опан е прието в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК във връзка с чл. 103, ал. 2 от Закона за физическото възпитание и спорта.
Заповедта за връщане на Решение №232/30.03.2022 г. за ново обсъждане от Общински съвет Опан е получена на 13.04.2022 г., видно от документ - Известие за доставяне ИД PS 6000 01R06G 1.
В установения по чл. 45, ал. 7 – 14-дневен срок от получаване на заповедта за връщане на решението, Общински съвет Опан не насрочва заседание и не преразглежда Решение №232/30.03.2022 г.
С оглед гореизложеното и предвид обстоятелството, че Общински съвет Опан е формирал волята си в нарушение на административнопроизводствените правила и на материалния закон, а именно Закона за физическото възпитание и спорта, считам че Решение №232 прието на 30.03.2022 г. на Общински съвет Опан е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Опан, Кмета на община Опан и на Окръжна прокуратура – за сведение, а на Председателя на Административен съд – гр. Стара Загора, по компетентност, ведно с материалите по преписката.
ПРОФ. Д-Р НАСКО ВАСИЛЕВ
Областен управител