З А П О В Е Д
№AK-01-ЗД-18
Стара Загора 30.11.2022 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 14, ал. 7 от Закона за общинската собственост и чл. 59, ал. 2, т. 3 и т. 4 от Административнопроцесуалния кодекс.
В Р Ъ Щ А М
Решение №319/17.11.2022 г. на Общински съвет Опан за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-129/23.11.2022 г. са постъпили Решения по Протокол №31 от проведеното на 17.11.2022 г. заседание на Общински съвет Опан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №319/17.11.2022 г. на Общински съвет Опан е незаконосъобразно, поради следните съображения:
С Решение №319/17.11.2022 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и чл. 14 ал. 6 от ЗОС и чл. 22 от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, Общински съвет Опан и Наредба №6 за базисните пазарни и наемни цени на недвижими имоти, Общински съвет Опан приема следното:
По т. I. Дава съгласие за отдаване под наем без търг или конкурс на имоти общинска собственост за здравни дейности, за задоволяване на съответните нужди на населението на територията на община Опан, а именно:
1. част от първи етаж на двуетажна сграда /Кметство и ФЗП/, находяща се в УПИ I, кв. 18 по плана на с. Ястребово, община Опан – зъболекарски кабинет, с площ 19,68 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №466/17.03.2004 г., месечна наемна цена 29, 52 лв.;
2. част от едноетажна сграда /ФЗП/, находяща се в УПИ I-248, кв. 33 по плана на с. Тракия, община Опан – зъболекарски кабинет, с площ 19,91 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №104/08.02.2002 г., месечна наемна цена 29, 86 лв.;
3. част от първи етаж на двуетажна сграда /ФЗП/, находяща се в УПИ I, кв. 66 по плана на с. Пъстрен, община Опан – лекарски кабинет и манипулационна, с площ 30,64 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №372/30.05.2003 г., месечна наемна цена 36, 77 лв.;
4. част от първи етаж на двуетажна сграда /Здравна служба/, находяща се в УПИ I, кв. 44 по плана на с. Средец, община Опан – лекарски кабинет и манипулационна, с площ 39,25 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №547/29.03.2007 г., месечна наемна цена 47, 10 лв.;
5. част от едноетажна сграда /ФЗП/, находяща се в УПИ I-248, кв. 33 по плана на с. Тракия, община Опан – лекарски кабинет и манипулационна, с площ 21,88 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №104/08.02.2002 г., месечна наемна цена 32, 82 лв.;
6. част от едноетажна сграда /ФЗП/, находяща се в УПИ I-248, кв. 33 по плана на с. Тракия, община Опан – лекарски кабинет, с площ 17,80 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №104/08.02.2002 г., месечна наемна цена 26, 70 лв.;
7. част от първи етаж на сграда /Филиална поликлиника/, находяща се в УПИ I, кв. 64„а“ по плана на с. Опан, община Опан – лекарски кабинет, манипулационна и архив, с площ 41,84 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №83/30.08.2000 г., месечна наемна цена 50, 21 лв.;
8. част от първи етаж на сграда /Филиална поликлиника/, находяща се в УПИ I, кв. 64„а“ по плана на с. Опан, община Опан – зъболекарски кабинет, с площ 28,92 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №83/30.08.2000 г., месечна наемна цена 43, 38 лв.;
9. част от първи етаж на сграда /Кметство и ФЗП/, находяща се в УПИ VIII, кв. 29 по плана на с. Васил Левски, община Опан – лекарски кабинет и манипулационна, с площ 29,80 кв. м. Имота е актуван с Акт за общинска собственост – публична №723/30.06.2016 г., месечна наемна цена 44, 70 лв.
По т. II Възлага на кмета на община Опан да издаде заповед и да сключи договор за наем на горепосочените по цени определени с Наредба №6 на Общ. Съвет Опан. Срокът на наемните правоотношения е 3 години.
В поименно гласуване са участвали 10 общински съветника. Решението е прието единодушно, като „ЗА” са гласували 10 от тях, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” – 0.
В правомощията на общински съвет, дадени му в чл. 21, ал. 1, т. 8, е да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.
Като основание за приемане на решението е посочена разпоредбата на чл. 14 ал. 6 от ЗОС, която гласи: „С решение на общинския съвет имоти по ал. 1 („Свободни нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, могат да се отдават под наем на трети лица.“) могат да се отдават под наем без търг или конкурс за здравни, образователни и социални дейности за задоволяване на съответните нужди на населението, както и на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза, по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2. В случая ал. 6 е неприложима предвид това, че се отнася само за имоти частна общинска собственост, а обявените за отдаване под наем имоти са публична общинска собственост.
Реда за отдаване под наем на имоти публична общинска собственост е уреден в чл. 14, ал. 7 от ЗОС. Разпоредбата е обща и касае всички имоти публична общинска собственост без значение на техния вид. Чл. 14, ал. 7 от ЗОС препраща относно реда за отдаване под наем на имоти или части от тях – публична общинска собственост към ал. 2, по силата на която са налице 2 хипотези: отдаването под наем се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, или без търг или конкурс ако е предвидено в закон, като в конкретния случай в мотивите на решението няма данни да е налице законова хипотеза за описаните имоти.
По т. II Общински съвет възлага на кмета на община Опан да издаде заповед и да сключи договор за наем на горепосочените имоти по определените по т. I цени, като определя срок на наемните правоотношения - 3 години.
Следва да се отбележи, че в решението не е посочено, за нито един от описаните имоти по точките от 1 до 9, фактическите и правните основания налагащи неговото приемане, в частност с кого и защо следва да бъде сключен договор за наем на общински имоти публична общинска собственост без търг или конкурс.
В АПК е предвидено, че административните актове трябва да отговарят и да съдържат определени реквизити. Тези реквизити гарантират, че волеизявлението, съдържащо се в административния акт, показва действителната воля на съответния административен орган. Формата е едно от условията за законосъобразно действие на административните актове, като тя е нормативно установена в чл. 59, ал. 2 от АПК.
Въведеното от закона изискване на чл. 59, ал. 2, т. 3 за посочване на адресата на административния акт в случая не е спазено, от което не става ясна волята на административния орган във връзка с управлението на гореописаните имоти публична общинска собственост.
Непосочването на точното фактическо и правно основание на което е прието решението съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съгласно която индивидуалните административни актове следва да са мотивирани, като към тях следва да са посочени фактическите и правните основания, довели до издаването им.
В точките 3 и 4 на чл. 59, ал. 2 законът, конкретно АПК, не предвижда изключение от това изискване за законосъобразност на актовете, приети от колективните административни органи, какъвто се явява общинският съвет.
В тази връзка, считам че Решение №319/17.11.2022 г. на Общински съвет Опан е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на материалния закон, а именно чл. 14, ал. 7 във връзка с ал. 2 от Закона за общинската собственост и на административнопроизводствените правила установени в АПК.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №319/17.11.2022 г. за ново обсъждане от Общински съвет Опан.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Опан и Кмета на община Опан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура – Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител