Р е п у б л и к а б ъ л г а р и я
Областен управител на област Стара Загора
З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-29
Стара Загора 12.10.2023 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 25, ал. 5, във връзка с чл. 25, ал. 3 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ)
В Р Ъ Щ А М
Решение №1112/28.09.2023 г. на Общински съвет Казанлък, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-137/05.10.2023 г. постъпиха Решения по Протокол №62 от заседание на Общински съвет Казанлък, проведено на 28.09.2023 г.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение № 1112/28.09.2023 г. на Общински съвет Казанлък е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №1112/28.09.2023 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 11 от ЗМСМА, чл.124а, ал. 1 и чл. 124б, ал. 1 от ЗУТ, Общински съвет Казанлък:
1. Дава разрешение за разширяване на съществуващ гробищен парк върху ПИ с идентификатор (ПИ) 40292.100.9 с начин на трайно ползване „Пасище“, намиращ се в землището на град Крън, община Казанлък. Общата площ на имота е 8389 кв. м, по данни от скица предоставена от СГКК Ст. Загора.
2. Дава разрешение за изработване на проект за Подробен устройствен план – план за регулация и застрояване за разширение на гробищен парк, върху ПИ 40292.100.9 -„пасище“, намиращ се в землището на град Крън, община Казанлък, който е в съседство на съществуващия гробищен парк в (ПИ) 40292.100.54.
3. Одобряване на заданието, съставено от възложителя.
При приемане на решението са гласували „ЗА” 23 общински съветници, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” – 0.
Описаният в решението имот, за който Общински съвет Казанлък дава разрешение за изработване на проект за Подробен устройствен план – план за регулация и застрояване за разширение на гробищен парк е с трайно предназначение на територията „земеделска“ и с начин на трайно ползване „пасище“ и по силата на чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ същият е публична общинска собственост. За него намират приложение нормите на специалния закон ЗСПЗЗ, макар и да не са изрично посочени в правните основания при приемане на посоченото решение.
От приложеното задание за проектиране на подробен устройствен план – план за застрояване се установява, че инвестиционното намерение на възложителя Община Казанлък е промяна на предназначението на поземления имот от земеделска земя в урбанизирана територия с устройствена зона – ТгП, поземлен имот с установено предназначение – „гробищен парк“.
Предвид трайното предназначение на поземления имот „пасище“ следва да се имат предвид специалните правила на ЗСПЗЗ, който допуска промяна на предназначението на мерите и пасищата само по изключение и само в предвидените по чл. 25, ал. 3 от цитирания закон случаи, а именно:
1. изграждане на обекти на техническата инфраструктура по смисъла на Закона за устройство на територията;
2. инвестиционни проекти, получили сертификат за инвестиции клас А или клас Б или за приоритетен инвестиционен проект по Закона за насърчаване на инвестициите, когато това е заявено при сертифицирането на проекта;
3. създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии (населени места и селищни образувания), както и създаване или разширяване границите на отделни урегулирани поземлени имоти извън тях;
4. изпълнение на дейности по предоставени концесии по Закона за подземните богатства и за инвестиционни проекти, свързани със социално-икономическото развитие на общината;
5. други случаи, определени в закон.
На следващо място, освен наличие на някоя от хипотезите по чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ, разпоредбата на чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ изисква Общинският съвет да изрази предварително съгласие за промяна на предназначението по ал. 3 и за учредяване на правата по ал. 4 с мнозинство две трети от общия брой на общинските съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството. С решението общинският съвет определя и срока на валидност на предварителното съгласие.
В настоящия случай, колективният орган не е изложил мотиви за приложимостта на някоя от хипотезите на чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ и не е изразил предварително съгласие с изискуемото квалифицирано мнозинство /минимум 25 гласували „За“ при приемане на решението от общо 37 общински съветници/ за промяна на предназначението по ал. 3 и за учредяване на правата по ал. 4 на чл. 25 от ЗСПЗЗ, същото не е обвързано с определен срок, което е съществено нарушение на административнопроизводствените правила.
При така описаната фактическа обстановка, Решение №1112/28.09.2023 г. на Общински съвет Казанлък е прието съобразно правомощията на общинския съвет, регламентирани в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, но при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в нарушение на материалния закон –чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ, във връзка с чл. 25, ал. 3 от същия.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №1112/28.09.2023 г. на Общински съвет Казанлък за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Казанлък и Кмета на Община Казанлък за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВА РАДЕВА
Областен управител