З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-2
Стара Загора 16.04.2021 г.
На основание чл. 32 и чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 305, ал. 2 от Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО)
ВРЪЩАМ
Решение №259/31.03.2021 г. на Общински съвет Чирпан като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал.1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-43/09.04.2021 г. са постъпили Решения по Протокол №20 от проведеното на 31.03.2021 г. заседание на Общински съвет Чирпан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №259/31.03.2021 г. на Общински съвет Чирпан е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №259/31.03.2021 г. на основание основание чл.21, ал.1, т.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.41, ал.2 от Закона за общинската собственост и чл.54, ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, Общински съвет Чирпан
При приемане на решението, на заседанието са присъствали 21 общински съветници, като с поименно гласуване „За” са гласували 21 от тях, „Против” – 0, „Въздържал се” – 0.
Към решението са приложени: АЧОС, Скица, Удостоверение за данъчна оценка на имота и Експертна оценка.
В така приетото решение е обективирано волеизявление на Общински съвет Чирпан за продажба на посочения имот чрез провеждане на публичен търг с явно наддаване.
Като правно основание за приемането на Решение №259/31.03.2021 г. са посочени нормите на чл.21, ал.1, т.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.41, ал.2 от Закона за общинската собственост и чл.54, ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. В решението няма изложени фактически основания за приемането му.
Решението се явява прието от компетентен орган, при спазване на необходимия кворум, като е налице и спазване на процедурата визираща поименно гласуване, съобразно разпоредбата на чл.27, ал.5, във вр. с чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА.
При приемането на Решение №259/31.03.2021 г. Общински съвет Чирпан обаче не отчита разпоредбата на чл. 305, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование. Съгласно същата, имотите или части от тях и вещите, освободени в резултат на закриване или преобразуване на държавни и общински училища, детски градини и центрове за подкрепа за личностно развитие, се използват за образователни, здравни, социални или хуманитарни дейности по реда на Закона за държавната собственост, Закона за общинската собственост и подзаконовите актове по прилагането им. В чл. 305, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование се предвижда, че имотите или части от тях и вещите, освободени в резултат на закриване или преобразуване на държавни и общински училища, детски градини и центрове за подкрепа за личностно развитие, за които няма обществена потребност за ползването им за дейностите по ал. 1, могат да се ползват и за други дейности при едновременно изпълнение на следните условия: 1. в срок от две години не е идентифицирана обществена потребност от използването им за образователни, здравни, социални или хуманитарни дейности; 2. налице е положително становище на министъра на образованието и науката, изготвено въз основа на оценка на образователните потребности в общината; 3. населеното място е с население под 5 хиляди души.
Ако се претендира, че имотът, предмет на настоящото решение, е с отпаднало предназначение по ЗПУО, то тогава същият попада именно в хипотезата на посочената норма и тогава следва да бъде съобразявано това предназначение с предвидените в тази разпоредба дейности, а същите се свързват със задоволяване на обществени потребности и то на такива от местно значение, доколкото имотите са общински.
В тази връзка, решението на общински съвет Чирпан е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на материалния закон, а именно: чл. 305, ал. 2 от Закон за предучилищното и училищното образование.
С оглед гореизложеното и предвид обстоятелството, че Общински съвет Чирпан е формирал волята си в нарушение на материалния закон, а именно Закона за предучилищното и училищното образование, считам, че Решение №259/31.03.2021 г. на Общински съвет Чирпан е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Чирпан и Кмета на Община Чирпан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ГЕРГАНА МИКОВА
Областен управител