З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-20
Стара Загора 10.08.2023 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. чл. 3, ал. 2 и чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС) във вр. чл. 8 от ЗУТ и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК
В Р Ъ Щ А М:
Решение №2662/27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора, като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-106/03.08.2023 г. са постъпили Решения по Протокол №58 от проведено заседание на 27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора.
С Решение №2662/27.07.2023 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост, общински съвет:
По т. 1 обявява:
-3722 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.57, целият с площ 6260 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: Обществен селищен парк, градина по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот от 10.10.2013 г., актуван с АОС /п/ № 12169 / 04.10.2013 г. за частна общинска собственост.
-305 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.55, целият с площ 539 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: За местен път по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот от 02.10.2013 г. за частна общинска собственост.
-120 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.62, целият с площ 3213 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: За местен път по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот е със Заповед 18-6444 / 12.08.2016 г. на Началник на СГКК-Стара Загора за частна общинска собственост.
По т. 2. Възлага на Кмета на Община Стара Загора да извърши всички последващи нормативно определени действия.
В поименно гласуване са участвали 45 общински съветници, от които: „ЗА“ са гласували – 39, „Против“ – 3 и „Въздържали се“ – 3.
Решението е прието съобразно правомощията на общински съвет, предвидени в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА с изискуемото мнозинство, но в нарушение на материалния закон.
Изложените съображения при вземане на решението на общинския съвет, с което променя предназначението и обявява от публична в частна общинска собственост части от поземлени имоти, не са съобразени с приложимите материалноправни норми, тъй като съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗОС, статутът на собствеността може да бъде променен от публична в частна общинска, само ако имотите са престанали да имат предназначението си по чл. 3, ал. 2 от ЗОС.
С чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗОС е предвидено, че публична общинска собственост са имотите и вещите, определени със закон. Според § 7, ал.1, т. 4 от ПЗР на ЗМСМА е уредено, че с влизането в сила на закона преминават в собственост на общините - общинските пътища, и зелените площи за обществено ползване. Съгласно чл. 8, ал. 3 от Закона за пътищата общинските, пътища са публична общинска собственост, а съгласно чл. 61, ал. 4 във вр. с ал. 2 от ЗУТ озеленените площи и площите със специфично предназначение собственост на общините, са публична собственост. Следователно правото на собственост на горецитираните имоти произтича по силата на закон и същите са публична общинска собственост.
На следващо място е налице законово ограничение в разпоредбата на чл. 6, ал. 1 ЗОС, съгласно което само имотите и вещите – публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 от ЗОС, се обявяват от общинския съвет за частна общинска собственост. Законодателят свързва възможността за промяна на характера на общинската собственост от публична в частна единствено с промяна на нейното предназначение, очертано в чл. 3, ал. 2 ЗОС.
В конкретния случай Закона за устройство на територията предвижда основание и процедура за промяна на конкретно предназначение съобразно разпоредбата на чл. 8 от ЗУТ, но такава промяна не е била извършена, като в предложението на кмета на общината се посочва, че е изготвено техническо задание, придружено със скица-предложение във връзка с 135, ал. 2 от ЗУТ – при искане за изменение на подробен устройствен план, към заявлението се прилага скица с предложение за изменението му, което води до извода, че постановеното решение на общинския съвет не е съобразено с разпоредбите на приложимия материален закон.
Регламентирания ред в ЗУТ изисква влизане в сила на акт за одобряване на ПУП за промяна предназначението на имотите – публична общинска собственост, след което приемане на решение от общински съвет за промяна във вида на собствеността в съответствие със ЗОС.
Налице е и противоречие на така приетото решение с чл. 3, ал. 2 и чл. 6, ал. 1 от ЗОС, тъй като могат да се обявяват за частна общинска собственост имоти, а не части от имоти, както е приел общински съвет.
С оглед гореизложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №2662 приетo на 27.07.2023 г. от Общински съвет Стара Загора за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Стара Загора и Кмета на община Стара Загора за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура – за сведение.
ИВА РАДЕВА
Областен управител