Р е п у б л и к а б ъ л г а р и я
Областен управител на област Стара Загора
З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-32
Стара Загора 20.10.2023 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 25, ал. 4, във връзка с ал. 3 от ЗСПЗЗ, чл. 29, ал. 3 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), Решение №540/05.06.2023 г. на Общински съвет Гълъбово
В Р Ъ Щ А М
Решение №612/12.10.2023 г. на Общински съвет Гълъбово, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-141/16.10.2023 г. постъпиха Решения по Протокол №73 от заседание на Общински съвет Гълъбово, проведено на 12.10.2023 г.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение № 612/12.10.2023 г. на Общински съвет Гълъбово е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №612/12.10.2023 г. на основание на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във връзка с чл. 62 ал. 2 от ЗЕ и чл. 25, ал. 4 от ЗСПЗЗ и чл. 37, ал. 4, т. 4 от ЗОС и чл. 54 т. 4 от НРПУРОИ, Общински съвет Гълъбово:
По т. 1. Дава съгласие за учредяване на срочно възмездно право на строеж без търг или конкурс на „ГЪЛЪБОВО - ЕЛ 1“ ООД, ЕИК 206880417, със седалище и адрес на управление: гр. Гълъбово, п.к.6280, ул. “Лозенец“ № 7 върху следните общински недвижими имоти с идентификатори № 49535.127.1, 49535.127.2, 49535.115.1, 49535.116.5, находящи се в землището на с. Мъдрец, община Гълъбово за изграждане на нов технически инфраструктурен и енергиен обект, съставляващ „Фотоволтаична електроцентрала (ФЕЦ), електрическа подстанция/повишаваща станция, индустриална система за съхранение на електроенергия, както и на прилежащата техническа инфраструктура за присъединяване на ФЕЦ“ за цена от 141 286 (сто четиридесет и една хиляди двеста осемдесет и шест) лева без включен ДДС, като същата е определена в съответствие с изискванията на чл. 41, ал. 2 вр. чл. 22, ал. 3 от ЗОС от Закона за общинска собственост и е в размер на справедливата пазарна стойност на имотите съгласно пазарна оценка, изготвена от независим оценител, отговарящ на критериите на Закона за независимите оценители. Цената на правото на строеж е не по-ниска от данъчната оценка на Имотите.
Правото на строеж върху Имотите да се учреди за срок от 50 (петдесет) години. Отстъпеното право на строеж да се погаси в полза на Община Гълъбово по давност ако не се упражни в срок от пет години от подписване на окончателния договор за учредяване право на строеж. В горната връзка дава съгласие за сключване на договор за учредяване право на строеж при посочените по-горе условия за учредяване правото на строеж, като учредителният (вещно-транслативният) ефект по отношение на правото на строеж да възниква след влизане в сила на ПУП (план за регулация и застрояване) на имотите за фотоволтаична електроцентрала. В договора да се регламентира и ангажимента на инвеститора да изработи за своя сметка проекта на ПУП (план за регулация и застрояване) за фотоволтаична електроцентрала и инвестиционен проект за фотоволтаична електроцентрала за производство на електрическа енергия, както и необходимите парцеларни планове за елементите от техническата инфраструктура, необходими във връзка с промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди. Одобрява проект на договор за учредяване право на строеж. Оправомощава Кмета на Община Гълъбово да сключи договора за учредяване на право на строеж с инвеститора при съобразяване на решенията на Общинския съвет.
По т. 2. Възлага на Кмета на Община Гълъбово да осъществи всички правни и фактически действия, необходими за правилното и законосъобразно изпълнение на взетите решения.
Решението е прието с поименно гласуване, като „ЗА” са гласували 16 общински съветници, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” – 0.
В представеното към решението предложение с изх. №31-01-414/11.10.2023 г. на За кмет на Община Гълъбово се посочва, че необходимостта от приемане на горепосоченото решение е свързана с писмо с изх. №ЦУ-ЕСО-10035#1/02.10.2023 г. на „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, с което „Гълъбово – ЕЛ 1“ ЕООД се уведомява, че следва да представи изискуемите по чл. 52, ал. 2 от Наредба №6 от 24.02.2014 г. за присъединяване на производители и клиенти на електрическа енергия към преносната или към разпределителните електрически мрежи документи, а именно: договор за отстъпено право на строеж върху описаните имоти и виза за проектиране или влязъл в сила ПУП.
Допълва се, че изработването на ПУП вече е разрешено и се процедира в обхвата на иницииран Комплексен проект за инвестиционна инициатива /КПИИ/ по чл. 150 от ЗУТ и предстои да бъде изпълнено, т.е. не се твърди и не са представени доказателства същият да е одобрен и влязъл в сила.
Следва да се има предвид, че съобразно разпоредбата на чл. 29, ал. 3 от ЗОЗЗ Общинските съвети учредяват ограничени вещни права и сервитути при влязъл в сила подробен устройствен план, с оглед на което учредяването на право на строеж при липсата на одобрен и влязъл в сила ПУП е нарушение на поставените от закона изисквания.
При така описаната фактическа обстановка, Решение №612/12.10.2023 г. на Общински съвет Гълъбово е прието съобразно правомощията на общинския съвет, регламентирани в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, в предвидената форма и с изискуемото мнозинство, но в нарушение на материалния закон чл. 25, ал. 4 от ЗСПЗЗ, във връзка с чл. 29, ал. 3 от ЗОЗЗ.
С приемане на Решение №612/12.10.2023 г. Общински съвет Гълъбово нарушава и предходно свое Решение №540/05.06.2023 г., с което в т. 2 изрично е приел правото на строеж в полза на „Гълъбово – ЕЛ 1“ ЕООД да се учреди в срок от два месеца от влизане в сила на ПУП за имотите, описани по-горе.
В допълнение към изложеното, следва да се има предвид, че от представените към решението документи се установява, че за описаните имоти, всички с трайно предназначение на територията: земеделска и с начин на трайно ползване пасище, са съставени АЧОС на основание Решение №540/05.06.2023 г. на Общински съвет Гълъбово. Независимо, че с т. 3 на последното, колективният орган дава съгласие за преобразуване на собствеността на изброените имоти, същото не е валидно правно основание за промяна характера на собствеността, преди промяна на предназначението им по реда на ЗОЗЗ.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на Закона за общинската собственост в определените в ал. 3 случаи.
От горното следва, че законодателят е предоставил правомощия на общинския съвет да промени собствеността върху имоти, представляващи „пасище“, от публична в частна общинска по реда на ЗОС – чл. 6, ал. 1, но само при изпълнение на законовите предпоставки, а именно „при промяна на предназначението“, „в определените в ал. 3 случаи.“
Изрично чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ предвижда, че „промяната на предназначението на мерите и пасищата се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ, като в настоящия случай не са приложени доказателства за осъществена процедура по промяна предназначението на имота по предвидения в закона ред.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №612/12.10.2023 г. на Общински съвет Гълъбово за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Гълъбово и Кмета на Община Гълъбово за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВА РАДЕВА
Областен управител