З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-6
Стара Загора 18.03.2024 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 472 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВмД) и чл. 7, ал. 2 и чл. 8 от Закона за нормативните актове и чл. 15 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и чл. 76, ал. 3 Административнопроцесуалният кодекс
В Р Ъ Щ А М
Решение №72/01.03.2024 г. на Общински съвет Чирпан, за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-40/11.03.2024 г. са постъпили Решения по Протокол №7 от проведеното на 01.03.2024 г. заседание на Общински съвет Чирпан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №72/01.03.2024 г. на Общински съвет Чирпан е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №72/01.03.2024 г. Общински съвет Чирпан на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.167, ал.2, т.4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и § 11 от ПЗР на ЗДвП, чл. 132, ал.1, т.3 и т.3а, чл.139, ал.1, т.1а, чл.139а, ал.3, чл.417 и чл.420а от Закона за ветеринарномедицинската дейност и при спазване на процедурата по чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове, Общински съвет – Чирпан приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 за регистрация, отчет, контрол и изисквания, на които трябва да отговарят пътните превозни средства с животинска тяга в община Чирпан, както прави следните изменения:
По § 1. В чл. 10 се създава нова ал.3 със следния текст:
„Водачът на пътното превозно средство с животинска тяга трябва да носи в себе си ветеринарномедицински паспорт на животното (животните), използвано(и) за животинска тяга.“
По § 2. В чл. 10 се създава нова ал.4 със следния текст:
„Животни, на които не е извършена официална идентификация не могат да бъдат използвани за животинска тяга.“
По § 3. В чл. 12 се създава нова ал. 3 със следния текст:
„Собственикът на животното (животните), който не изпълни задължението си по чл. 10, ал. 3 , се наказва с глоба от 500 до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 5000 лв. Когато нарушението е извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция от 1000 до 3000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 10 000 лв.“
По § 4. В чл. 12 се създава нова ал. 4 със следния текст:
„Който наруши забрана по чл. 10, ал. 4, се наказва с глоба от 300 до 500 лв., а при повторно нарушение – с глоба от 500 до 1000 лв. Когато нарушението е извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 800 до 1500 лв., а при повторно нарушение – от 1500 до 4000 лв.“
По § 5. В чл. 12 се създава нова ал. 5 със следния текст:
„При установяване на нарушение по чл. 10, ал. 3 от служителите на РУ – Чирпан или от длъжностните лица, определени със заповед на Кмета на Община Чирпан за извършване на контрол по спазване разпоредбите на Наредбата, същите незабавно уведомяват официалния ветеринарен лекар на Община Чирпан, който извършва проверка относно изискванията по чл. 10, ал. 4. При установяване на нарушение на чл. 10, ал. 4 официалният ветеринарен лекар на Община Чирпан незабавно уведомява писмено директора на съответната ОДБХ, който издава разпореждане по образец за отнемане на животните в полза на държавата и умъртвяването им на място определено от директора на ОДБХ и насочването им за обезвреждане в обект за обезвреждане на странични животински продукти.“
По § 6. В чл. 12 предишната ал. 3 става ал. 6 (която гласи: „Глобите, събирани при констатиране на нарушения във връзка с контрола, постъпват в бюджета на общината“).
В гласуването са участвали 21 общински съветници, от които: „ЗА“ са гласували – 21, „Против“ – няма и „Въздържали се“ – няма.
Правомощията на общински съвет са уредени в чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА, като в т. 23 се добавя, че решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи.
Нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, на която разпоредба се е позовал и Общински съвет Чирпан, като основание за приемане на наредбата, предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.
Съобразно чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове - наредбата е нормативен акт, които се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, а съгласно чл. 8 от ЗНА - всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение. В тази връзка, наредбата съдържа общи правила за поведение, които се прилагат към индивидуално неопределен кръг субекти, има нееднократно действие, и представлява подзаконов нормативен акт, по смисъла на чл. 1а от Закона за нормативните актове и чл. 75, ал. 1 от АПК. С оглед посочената правна уредба, контролът за законосъобразност на наредба включва преценка дали регулираните с наредбата обществени отношения са вече уредени с нормативни актове от по-висока степен и дали за приемането им, в съответствие с нормите на чл. 2, ал. 1 и чл. 8 от ЗНА, органът на местно самоуправление е бил овластен с компетентност за уреждане на конкретните обществени отношения чрез регулирането им с подзаконов нормативен акт по чл. 7, ал. 2 от ЗНА.
В § 11 от ЗДвП са изброени органите на които е възложено изпълнението на закона в зависимост от правомощията дадени им от същия, сред които е и кмета на общината.
С чл. 167, ал. 2 от Закона за движение по пътищата са определени правомощията на службите за контрол, определени от кметовете на общините, като в точки от 1 до 3 е изброен контрола, който имат правомощие да осъществяват, а в т. 4 е уредено правомощието им да регистрират пътните превозни средства с животинска тяга.
За регистрацията на пътни превозни средства с животинска тяга има представен официален образец на заявлението, в който се изисква предоставяне на копие от ветеринарно-медицински паспорт на животното, който се издава по реда на ЗВмД.
Реда и начина за официална идентификация на животните, във връзка с осъществяване на обществените отношения, свързани с управлението и контрола на ветеринарномедицинската дейност по отношение на отглеждането им, са подробно уредени в Закона за ветеринарномедицинската дейност. В тази връзка, правомощията на общинските власти, както и кои обществени отношения с местно значение следва да бъдат доразвити с наредба са също императивно посочени в закона.
Липсват мотиви при приемане на наредбата или норми, от които да може да се заключи, че обществените отношения, свързани с официалната идентификация на животните и забраните регламентирана в чл. 139 от ЗВмД, както и мерките по чл. 139а от ЗВмД имат някаква специфика, която да налага отделна местна регламентация. Нарушенията по тези разпоредби и глобите предвидени за същите са предвидени в чл. 420 и чл. 420а, текстовете на които са преписани в чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от изменението на наредбата, а по предвиденото в ал. 6 (предишна ал. 3 от Наредба №8), тези глоби следва да се събират и постъпват в общината.
На основание чл. 472, ал. 1 във връзка с ал. 4 и ал. 5 от ЗВмД нарушенията се установяват с актове, съставени от ветеринарни лекари от БАБХ, с изключение на нарушенията по чл. 426, 426а, 426б, 428 и 429, които се установяват с актове, съставени от инспекторите от общините, а наказателните постановления се издават от кметовете. Посочените членове от административнонаказателните разпоредби на ЗВмД са във връзка с чл. 178, в който е уреден контрола, който могат да осъществяват кметовете на общини и той е само и единствено за спазване изискванията по чл. 172, т. 1 и 2, чл. 173, т. 1 и чл. 177, ал. 1, т. 3 и 4с по Раздел VI „Домашни любимци и кучета за служебни, ловни и други цели“. Само сумите от тези глоби, на основание чл. 472, ал. 5, постъпват в общинския бюджет.
Съгласно действащият правов ред, нормативни административни актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи /чл. 76, ал. 1 от АПК/, като всеки нормативен акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен (чл. 15, ал. 1 от ЗНА и чл. 76, ал. 3 от АПК).
Липсата на законова делегация за издаване на подзаконов нормативен акт води до липса на материална компетентност на органа да приеме такъв подзаконов нормативен акт, при което е налице съществен порок при приемането на наредбата, който опорочава същата до степен на нищожност. В тази връзка считам, че така приетата Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 8 е приета от материално некомпетентен орган, което прави същата незаконосъобразна и негодна да породи правни последици.
С оглед гореизложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №72/01.03.2023 г. на Общински съвет Чирпан за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Чирпан и Кмета на Община Чирпан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВА РАДЕВА
Областен управител