З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-15
Стара Загора 10.07.2023 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във връзка с чл. 8, чл. 15, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и 41, ал. 2 от Закона за общинската собственост (ЗОС)
В Р Ъ Щ А М
Решение №742/29.06.2023 г. в частта по § 13 на Общински съвет Мъглиж, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-88/04.07.2023 г. постъпиха Решения по Протокол №56 от заседание на Общински съвет Мъглиж, проведено на 29.06.2023 г.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение № 742/29.06.2023 г. на Общински съвет Мъглиж в частта по § 13 е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №742/29.06.2023 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, във връзка с чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, Общински съвет Мъглиж приема следното:
По т. 1 приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост (приета с Решение №624/24.07.2014 г. на Общински съвет Мъглиж, в сила от 1 септември 2014 г., изм. и доп. с Решение №751 от 12.03.2015 г., изм. и доп. с Решение №248/22.12.2016 г. на Общински съвет Мъглиж, изм. и доп. с Решение №287/23.02.2017 г., изм. и доп. с Решение № 422/30.11.2017 г., изм. с Решение №523/26.07.2018 г.).
По т. 2 отменя Наредбата за наемни цени на недвижими имоти – общинска собственост (приета с Решение №677/25.09.2014 г., в сила от 1 октомври 2014 г.; изм. с Решение № 373/31.08.2017 г.)
По т. 3 възлага на Кмета на Община Мъглиж да извърши всички нормативно определени действия за изпълнение на настоящото решение.
Решението е прието с поименно гласуване, като „ЗА” са гласували 17 общински съветници, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” – 0.
С §13 от Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост чл. 73, ал. 1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост (НРПУРИВОС) на Общински съвет Мъглиж се изменя така:
„Разпоредителните сделки с имоти или вещни права върху имоти - общинска собственост, се извършват въз основа на пазарни оценки, изготвени от лицензиран оценител. Общински съвет може да определи цени, различни от предложените пазарни оценки, но не по-ниски от данъчните оценки.”
С разпоредбата на чл. 8 от ЗНА е предвидено, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.
Съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗНА наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, като съобразно чл. 15, ал. 1 от цитирания закон, същата трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.
Така приетото изменение на чл. 73, ал. 1 от НРПУРИВОС на Общински съвет Мъглиж е в противоречие с разпоредбата на чл. 41, ал. 2 от ЗОС. Последната регламентира, че разпоредителните сделки с имоти или с вещни права върху имоти - общинска собственост, се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им оценки. Пазарните цени на имотите и на вещните права се определят от общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, определени по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОС, освен ако в закон е предвидено друго.
От анализа на посочената нормативна уредба следва, че тя поставя императивно изискване разпореждането с общинско имущество да се извършва по пазарни цени и не предвижда общински съвет да се отклонява от този законен критерий, освен ако с изрична законова разпоредба е предвидено друго.
Пазарният принцип, въведен от законодателя, се спазва чрез прилагане на механизма за определяне на пазарната оценка от независим оценител, вписан в Камарата на независимите оценители и придобил правоспособност съгласно чл. 8 от Закона за независимите оценители. Не съществува законова възможност общинският съвет по своя воля да определя цена, различна от пазарната оценка, изготвена от оценители, определени по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОС.
В случай, че предложената от лицензирания оценител цена не го удовлетворява, колективният орган има възможност да не я одобри, като се мотивира надлежно и изиска от кмета на общината да възложи изготвянето на нова такава.
ЗОС установява единен принцип за определяне на пазарните цени на имотите по сделки, страна по които е общината. Отклонението от този принцип би поставило неоснователно определена група физически и юридически лица в по-благоприятно положение при разпоредителни сделки с имоти или с вещни права върху имоти - общинска собственост, което нарушава изискването общинският съвет да управлява и да се разпорежда с общинското имущество в интерес на общината. В този смисъл са Решение №14790 от 14.11.2011 г. по адм. д. №8622/2011 г. по описа на ВАС, III o.; Решение №8427 от 24.06.2009 г. по адм. д. №12307/2008 г. по описа на ВАС, III о., Решение №2966 от 16.03.2016 г. по адм. д. №4792/2015 г. по описа на ВАС, III о. и др.
При така изложената фактическа обстановка, с Решение №742/29.06.2023 г. в частта по §13 Общински съвет Мъглиж не се е съобразил с императивна разпоредба на ЗОС (чл. 41, ал. 2), с което е допуснал противоречие с нормативен акт от по-висока степен.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №742/29.06.2023 г. на Общински съвет Мъглиж за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Мъглиж и Кмета на Община Мъглиж за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител