З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-19
Стара Загора 07.12.2022 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 14, и ал. 7 вр. ал 2 от Закона за общинската собственост
В Р Ъ Щ А М
Решение №828/24.11.2022 г. на Общински съвет Казанлък за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-133/30.11.2022 г. са постъпили Решения по Протокол №46 от проведеното на 24.11.2022 г. заседание на Общински съвет Казанлък.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №828 прието на 24.11.2022 г. от Общински съвет Казанлък като незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №828/24.11.2022 г. на основание чл.21, ал.1, т.8 от Закон за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 7, ал.2 и чл.39, ал.4 от Закон за общинска собственост, във връзка с чл.10, ал.5 от Закона за народните читалища Общински съвет Казанлък взема следното решение:
1. Да се учреди безвъзмездно право на ползване за срок от 10 /десет/ години на НЧ „Енинче 2022“, с ЕИК 207126523, със седалище и адрес на управление с. Енина, ул. „Онуфри Хилендарски“ № 3, представлявано от председателя Мария Николова Игнатова, върху имот публична общинска собственост: втори етаж от сграда с идентификатор 27499.501.2236.1 в село Енина, съгласно АПОС № 463/20.03.2017 г.
2. Одобрява приложения Проект на договор.
3. Упълномощава кмета на Община Казанлък да извърши всички необходими действия по предоставянето на имота по т.1, както и да сключи договор за безвъзмездно право на ползване. Всички разходи, свързани с експлоатацията на предоставения общински имот, в т.ч. ел. енергия, топлоенергия, вода, такса смет, данък сгради за предоставената част от имота и др. за срока на договора, са за сметка на НЧ „Енинче 2022“.
При приемане на решението, на заседанието са присъствали 32 общински съветници, като „За” са гласували 30 от тях, „Против” – 1, „Въздържал се” – 1.
Към решението са приложени: Акт за публична общинска собственост №463, справка от Регистъра на народните читалища, касаеща актуалното състояние на НЧ „Енинче 2022“, и проект на договор.
В правомощията на общински съвет, дадени му в чл. 21, ал. 1, т. 8, е да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, като обаче следва при приемане на въпросните решения да се съобразяват нормативните актове, касаещи конкретните въпроси, съобразно техните фактически особености.
Видно от представеното Решение и мотивите към него Общински съвет Казанлък на основание чл. 7, ал. 2 и чл. 39, ал. 4 от ЗОС във връзка с чл. 10, ал. 5 от ЗНЧ учредява безвъзмездно право на ползване на имот – публична общинска собственост за срок от 10 години в полза на НЧ „Енинче 2022“.
Така посочените правни основания за приемане на Решение №828 се явяват неприложими в настоящия случай, тъй като са неотносими към конкретната фактическа обстановка.
Чл. 7, ал. 2, изр. последно от ЗОС, на който се позовава органът на самоуправление, предвижда имоти - публична общинска собственост да могат да се обременяват с ограничени вещни права в случаите, определи със закон.
В ЗНЧ обаче не е разписана хипотеза, която да предвижда специален статут на народните читалищата, позволяващ обременяване на имоти – ПОС с ограничени вещни права в полза на читалищата. Посочената от Общински съвет Казанлък норма от същия закон - чл. 10, ал. 5 ЗНЧ гласи, че на читалищата, които не са вписани в регистъра по ал. 1 (В Министерството на културата се води регистър на народните читалища и на читалищните сдружения по ред, определен с наредба на министъра на културата), не се предоставят субсидии от държавния и общинския бюджет, както и държавно и общинско имущество за ползване. Тълкуването на посочената норма не води до извод, че на вписаните читалища следва да се учредяват ограничени вещни права по реда на чл. 7, ал. 2 от ЗОС.
Наред с това Общински съвет Казанлък се позовава на ал. 4 от чл. 39 ЗОС, съгласно която „Безвъзмездно право на ползване се учредява без търг или конкурс след решение на общинския съвет, прието с мнозинство две трети от общия брой на съветниците“. Същата разпоредба обаче не следва да се чете изолирано, а във връзка с ал. 1 на същия член, съгласно която право на ползване върху имоти и вещи се учредява след решение на общинския съвет от кмета на общината, но изрично е посочено, че се касае за имоти – частна общинска собственост.
Изложените в мотивите факти, предвид характера на имота, за който Общински съвет желае да учреди право на ползване, имат признаците на основанието по чл. 14, ал. 7 във връзка с ал. 2 от ЗОС, която разрешава свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 след решение на общинския съвет.
В тази връзка, решението на общински съвет Казанлък е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на разпоредбите на закона, а именно: чл. 14, ал. 7 вр. ал 2 от Закона за общинската собственост.
С оглед гореизложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №828/24.11.2022 г. на Общински съвет Казанлък за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Казанлък и Кмета на Община Казанлък за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител