З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-23
Стара Загора 30.08.2023 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 и ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във връзка с чл. 43, чл. 45, чл. 45а, ал. 3 и чл. 48, ал. 2 от Закона за общинската собственост (ЗОС)
О С П О Р В А М:
Решение №756/27.07.2023 г. на Общински съвет Mъглиж в частта по чл. 5, ал. 1, чл. 18, ал. 1, чл. 24, ал. 2, чл. 25, чл. 32, ал. 1 и чл. 40 от проект на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-101/01.08.2023 г. постъпиха Решения по протокол №57 от заседание на Общински съвет Мъглиж, проведено на 27.07.2023 г.
С Решение №756/27.07.2023 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 26, ал. 4 във връзка с чл. 18, ал. 2 от ЗНА, Общински съвет Мъглиж приема следното:
По т. 1. Приема проект на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в община Мъглиж.
По т. 2. Възлага на Кмета на Община Мъглиж да извърши всички нормативно определени действия за изпълнение на настоящото решение.
Решението е прието с поименно гласуване, като „ЗА” са гласували 16 общински съветници, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” – 0.
Съгласно чл. 5, ал. 1 от проект на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в община Мъглиж „право да кандидатстват за настаняване под наем в общински жилища по чл. 4, ал. 1, т. 1 от настоящата наредба имат български граждани и техните семейства, които отговарят едновременно на следните условия….“
Следва да се има предвид, че ЗОС /чл. 45а, ал. 1/ изрично дава правомощия на общинските съвети да определят условията и реда за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилищата по чл. 43 и чл. 45 от закона. Същият обаче не предвижда възможност при приемане на наредбата, органите на местното самоуправление да регламентират по начин, различен от ЗОС, кои са правоимащите лица за настаняване в жилищата по чл. 43 и чл. 45, нито въвежда изискване лицата с жилищни нужди да са български граждани.
Горното налага извод, че с цитираната разпоредба в частта „български граждани“ Общинският съвет незаконосъобразно е стеснил кръга на правоимащите лица, респективно семействата, ограничавайки го само до българските граждани. По този начин той не се е съобразил с разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от КРБ и е надхвърлил законовите рамки на чл. 43 и чл. 45 от ЗОС, визиращи лицата, които могат да наемат и да бъдат настанявани в общински жилища.
С разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от проект на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж е регламентирано, че по изключение в жилищата по чл. 4 ал. 1 т. 1 /жилища за настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди/, могат да се настаняват за срока на работата им, но не повече от три години специалисти, работещи в бюджетни структури и общински търговски дружества, както и специалисти от държавни бюджетни структури, за които съответният ръководител на учреждението е направил писмено предложение до кмета и е обосновал необходимостта от предоставяне на общинско жилище.
Съгласно чл. 45а, ал. 3 от ЗОС: „Свободни общински жилища, за настаняването в които няма нуждаещи се граждани, отговарящи на условията по чл. 43 и 45, могат да се отдават под наем по пазарни цени при условия и по ред, определени в наредбата по ал. 1.“
От горното следва, че Общински съвет Мъглиж разполага с правомощието да уреди настаняването на лица под наем по пазарни цени, но само при кумулативно наличие на законовите предпоставки, а именно да са налице свободни общински жилища и да е установено, че няма нуждаещи се граждани, отговарящи на условията по чл. 43 и чл. 45 от ЗОС, което не е предвидено в текста на чл. 18, ал. 1 от проекта на Наредба.
Съгласно чл. 24, ал. 1 от проекта на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж запазват се наемните правоотношения с лицата, които:
1. заемат изборна длъжност в органите на държавна власт или в органите на местното самоуправление в друго населено място;
2. с решение на Министерския съвет или на друг държавен или общински орган са временно на работа в друго населено място в страната или вън от нея;
Ал. 2 предвижда, че в случаите по предходната алинея наемателите са длъжни да упълномощят свой представител, който да изпълнява задълженията им по наемното правоотношение.
Регламентираното с ал. 2 на горепосочената разпоредба е в несъответствие с характеристиките на договора за наем, страни, по който са наемател и наемодател и съответно права и задължения, произтичащи от него, могат да възникнат само за тях.
С чл. 25, ал. 1 от проекта на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж колективният орган допуска наемателите на общински жилища, предназначени за отдаване под наем, да си ги заменят доброволно. Замяната се извършва със заповед на кмета и по молба на наемателите.
Допускането на замяна обезсмисля процедурата по картотекиране и определяне степента на жилищната нужда на отделните лица по групи и подгрупи и същевременно се отклонява от чл. 45а от ЗОС, който дава правомощия на общинските съвети да определят само условията и реда за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилищата по чл. 43 и чл. 45, както и условията и реда за настаняване във ведомствени жилища на общината.
Чл. 32, ал. 1 от проекта на Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж предвижда, че право да кандидатстват за настаняване под наем за срок не по-дълъг от две години в резервните общински жилища имат граждани:
1. чиито законно построени жилища са станали негодни за обитаване в резултат на природни и стихийни бедствия и аварии;
2. в чиито семейства са налице остри социални или здравословни проблеми;
3. чиито строежи, които поради естествено износване или други обстоятелства са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на пожар или са вредни в санитарно-хигиенно отношение и не могат да се поправят или заздравят.
Нормата на чл. 45, ал. 1 от ЗОС императивно и изчерпателно посочва, че в резервните жилища се настаняват под наем за срок не по-дълъг от две години лица: 1. жилищата на които са станали негодни за обитаване в резултат на природни и стихийни бедствия и аварии или са застрашени от самосрутване; 2. в семействата на които са налице остри социални или здравословни проблеми.
В т. 1 на чл. 45, ал. 1 от ЗОС са предвидени две хипотези, при които лицата се настаняват в резервни жилища: първата категория правоимащи лица са тези, чиито жилища са в описаното състояние по независещи от тях причини, станали негодни за обитаване в резултат на нещо непредвидимо – природно или стихийно бедствие. Втората категория лица за тези, чиито жилища са застрашени от погиване поради самосрутване.
В случая Общински съвет Мъглиж с т. 3 на чл. 32, ал. 1 от проект на подзаконовия нормативен акт е въвел допълнителни условия, като е дописал и разширил хипотезите за настаняване под наем в резервни жилища, с което е допуснал противоречие с нормативен акт от по-висока степен.
Съгласно чл. 40, изр. първо от проект на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж, ведомствените жилища на общината могат да се продават на служители, които имат не по-малко от пет години стаж без прекъсване в общинска администрация или в структурите на общинска бюджетна издръжка и отговарят на условията за настаняване общинско жилище съгласно тази наредба.
Така приетия текст противоречи на нормата на чл. 48, ал. 2 от ЗОС, съгласно която: „Ведомствените жилища на общината могат да се продават на служители, които имат не по-малко от пет години стаж без прекъсване в общинската администрация“.
От съпоставката на двата текста е видно, че в наредбата условието за продажба на ведомствените общински жилища важи за по-широк кръг субекти служители, който може да бъде и извън служителите на Община Мъглиж.
В ЗОС кръгът от субекти - общински служители - е стеснен до служителите на конкретната община, която има свои ведомствени жилища. Това се извежда от граматическото тълкуване на разпоредбата – „общинската администрация“ – налице е членуване с пълен член „та“, който ясно сочи замисъла на законодателя.
С оглед изложеното и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с моя заповед №АК-01-ЗД-19/07.08.2023 г., Решение №756/27.07.2023 г. на Общински съвет Мъглиж в частта относно посочените в настоящата заповед текстове от проект на Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж е върнато в законоустановения срок за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
Видно от известие за доставяне ИД PS 6000 01WOS6 6, цитираната заповед е получена от Общински съвет Мъглиж на 09.08.2023 г.
В установения по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА 14-дневен срок, Общински съвет Мъглиж не насрочва заседание и не преразглежда върнатият за ново обсъждане акт.
Предвид изложеното, в предоставения 7- дневен срок от изтичане на срока по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, на основание чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, с настоящото оспорвам Решение №756/27.07.2023 г. на Общински съвет Мъглиж в частта по чл. 5, ал. 1, чл. 18, ал. 1, чл. 24, ал. 2, чл. 25, чл. 32, ал. 1 и чл. 40 от проект на Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Мъглиж, като считам, че посочените разпоредби са незаконосъобразни поради нарушение на материалния закон - чл. 43, чл. 45, чл. 45а, ал. 3 и чл. 48, ал. 2 от ЗОС и следва да бъдат отменени.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на председателя на Общински съвет Мъглиж, кмета на Община Мъглиж и на Окръжна прокуратура Стара Загора – за сведение, а на председателя на Административен съд – гр. Стара Загора, по компетентност, ведно с материалите по преписката.
ИВА РАДЕВА
Областен управител