З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-4
Стара Загора 12.04.2022 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 7, чл. 9, чл. 12 от Закона за нормативните актове и Глава пета от Указа за прилагане на ЗНА, във връзка с чл. 103, ал. 2, т. 2 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС).
В Р Ъ Щ А М
Решение №226/30.03.2022 г. на Общински съвет Опан за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-33/05.04.2022 г. са постъпили Решения по Протокол №24 от проведеното на 30.03.2022 г. заседание на Общински съвет Опан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №226/30.03.2022 г. на Общински съвет Опан е незаконосъобразно, поради следните съображения:
С Решение №226/30.03.2022 г. на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 103 ал. 1 от ЗФВС Общински съвет Опан допълва Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, като създава нов чл. 16а, с който се прави опит да се уредят отношенията, свързани с условията и реда за използването спортните обекти на територията на общината по реда определен в Закона за физическото възпитание и спорта.
В гласуването са участвали 9 общински съветника. Решението е прието единодушно, като „ЗА” са гласували 9 от тях, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” – 0.
Закона за физическото възпитание и спорта се явява специален по отношение на Закона за общинската собственост, като в същия императивно са уредени обществените отношенията във връзка с условията и реда за използването на спортните имоти общинска собственост. В нормата на чл. 103, ал. 1 от ЗФВС са разписани предпоставките, при които спортните обекти - държавна или общинска собственост, може да се предоставят безвъзмездно за определено време. Същевременно с текста на чл. 103, ал. 2 от ЗФВС законодателят е предвидил, че условията и редът за използването на обектите по ал. 1 се определят с наредба на съответния общински съвет - за спортни обекти - общинска собственост.
В допълнението направено с чл. 16а от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, общински съвет Опан урежда отношенията във връзка с чл. 103, ал. 1 от ЗФВС, но тази уредба е неясно формулирана, като разпоредбите в нея не дават яснота за всички необходими хипотези.
Добавената разпоредба на чл. 16а е непълна и по отношение на условията и реда за използването на общинските спортни имоти по останалите хипотези в ЗФВС, за които се иска да бъдат доразвити с наредбата.
Според Закона за нормативните актове, в акта по прилагане на закон може да се урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден, по аргумент на чл. 12. В чл. 9 се пояснява, че „строежът на нормативните актове и формулирането на техните разпоредби трябва да бъдат съобразени с указа по прилагане на този закон“. В Указа за прилагане на Закона за нормативните актове, в Глава пета „Нормативни актове по прилагане на други нормативни актове“ е уреден императивно начина, по който следва да се издава наредбата, като нормативен акт по прилагане на друг нормативен акт, в случая ЗФВС, където в чл. 44, ал. 1 е разписано, че актът по прилагане на закон урежда изчерпателно материята, до която се отнася.
Определението на наредбата е дадено в чл. 7, ал. 2 от ЗНА, според който наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, като общински съвет издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.
Като специален закон по отношение на ЗОС, Закона за физическото възпитание и спорта предвижда общински съвет да уреди, изцяло в отделна наредба, обществените отношения, предвидени във връзка с условията и реда за използването на общинските спортни имоти, като тези отношения не се изчерпват само с разпоредбата на чл. 103, ал. 1 от ЗФВС за спортните обекти предоставяни безвъзмездно за определено време. В чл. 107, ал. 2 и чл. 108, ал. 3 от ЗФВС с наредбата следва да се уредят условията и реда при наемните отношения. В чл. 116 от ЗФВС с наредбата се уреждат изискванията, на които да отговарят участниците и редът за разглеждане на заявленията и класиране на участниците във връзка с учредяването на ограничени вещни права по чл. 113 от ЗФВС. Условията и редът за финансиране и подпомагане на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност също се определят с наредба на общинския съвет според чл. 133 от ЗФВС.
В тази връзка, е следвало Общински съвет Опан да приеме изцяло нова наредба, предвидена в чл. 103, ал. 2 от ЗФВС, за уреждане на обществените отношения, свързани с условията и реда за използването на спортните обекти на територията на общината, като обхване в пълнота предвидените в ЗФВС хипотези. Вместо това, общински съвет приема само допълнение към наредбата по чл. 8, ал. 2 от Закона за общинската собственост, чиито разпоредби се дерогират от специалния спрямо него Закон за физическото възпитание и спорта.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №226/30.03.2022 г. за ново обсъждане от Общински съвет Опан.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Опан и Кмета на община Опан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура – Стара Загора за сведение.
ПРОФ. Д-Р НАСКО ВАСИЛЕВ
Областен управител