З А П О В Е Д
№AK-01-ЗД-17
Стара Загора 30.11.2022 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК във връзка с чл. 14, ал. 2 и ал. 7 от Закона за общинската собственост и чл. 3, ал. 3 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД)
В Р Ъ Щ А М
Решение №317/17.11.2022 г. на Общински съвет Опан за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-129/23.11.2022 г. са постъпили Решения по Протокол №31 от проведеното на 17.11.2022 г. заседание на Общински съвет Опан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №317/17.11.2022 г. на Общински съвет Опан е незаконосъобразно, поради следните съображения:
С Решение №317/17.11.2022 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и чл. 14, ал. 2 и ал. 3 от Закона за общинската собственост във връзка с чл. 20 от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи общинска собственост и „програмата за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост в община Опан през 2022 г.“, Общински съвет Опан приема решение, с което:
По т. 1 дава съгласие за отдаване под наем за срок от 10 години за имот, публична общинска собственост, представляващ: Сграда читалище – двуетажна, масивна, ЗП 640 кв. м, година на построяване 1963, състояща се от: първи етаж: сцена, киносалон и 8 помещения; втори етаж: библиотека, ложа (салон), операторска кабина и 9 спомагателни помещения, находяща се в УПИ III-439, кв. 18 по плана на Ястребово, община Опан, област Стара Загора. Определя първоначална цена на търга – 126, 00 лв. на месец.
По т. 2 поставя критерии, на които трябва да отговарят участниците в търга, а именно: могат да участват само народни читалища или читалищни сдружения, вписани в публичния регистър по чл. 10 от Закона за народните читалища, като участниците в търга представят програма /план / за развитие на дейностите в съответствие с чл. 3, ал. 2, т. 1, 2, 3, 4, 5 и 6 от Закона за народните читалища, с допълнение – разработката да е съобразена със срока на действие на договора.
По т. 3 определя депозит за участие – 30% от определената тръжна цена.
По т. 4 упълномощава кмета на община Опан да осъществи процедура по провеждането на публичен търг с тайно наддаване за имота описан в т. 1, при условията на Наредба №5 на общ. Опан и да сключи договор за наем за срок от 10 г. с лицето, определено за спечелило търга.
По т. 5 указва договора да се сключи след плащане на всички дължими суми.
В поименно гласуване са участвали 10 общински съветника. Решението е прието единодушно, като „ЗА” са гласували 10 от тях, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” – 0.
Към решението се приложени следните документи: АОС №839 за публична общинска собственост и скица на имота.
В правомощията на общински съвет, дадени му в чл. 21, ал. 1, т. 8 е да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.
Чл. 14, ал. 7 разрешава свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 след решение на общинския съвет. Чл. 14, ал. 7 от ЗОС препраща относно реда за отдаване под наем на имоти или части от тях – публична общинска собственост към ал. 2, по силата на която са налице 2 хипотези: отдаването под наем се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, или без търг или конкурс ако е предвидено в закон.
В конкретния случай имота, който се предоставя на търг е сграда, публична общинска собственост, построена 1963 г. за читалище. В така приетото решение няма изложени мотиви и не става ясно ползва ли се имота към момента и какво налага да се проведе процедура за отдаване под наем чрез търг. С § 4 от Преходните и заключителни разпоредби от Закона за народните читалища, държавата и общините се задължават да предоставят на народните читалища по реда на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост право на безвъзмедно ползване върху сградите и имотите, които са им били предоставени за читалищна дейност до влизането на закона в сила, като това право на ползване е безсрочно и се погасява с прекратяването на читалището. Тази разпоредба е във връзка с чл. 7, ал. 2, изр. последно от ЗОС: имоти - публична общинска собственост могат да се обременяват с ограничени вещни права в случаите, определи със закон.
Разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от ЗОС императивно регламентира имотите и вещите - общинска собственост да се управляват в интерес на населението в общината съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин.
Във връзка с горецитираните разпоредби, решението на Общински съвет Опан е неясно и необосновано, предвид това, че се обявява имота на търг по реда на 14, ал. 7 във връзка с ал. 2, тоест, имота е свободен - няма читалище, което да го ползва по реда на § 4 от ПЗР на Закона за народните читалища или по друг начин, а от друга страна се поставят ограничителни условия, участниците в търга да са само народни читалища или читалищни сдружения, вписани в публичния регистър по чл. 10 от Закона за народните читалища, като се изисква и представяне на програма за развитие на база на всички дейности посочени в ал. 2 на чл. 3 от ЗНЧ, които са изброени в закона във връзка с постигане на целите по ал. 1 за задоволяване на потребностите на гражданите. Не става ясно и в кой момент следва да бъде представена програмата и кой ще е критерия за определяне на наемател – цената или програмата, което по-скоро предполага извършване на конкурсна процедура.
Търгът за наем на имот общинска собственост е публична състезателна процедура, като наемател става този, който предложи най-висока цена за месечен наем.
Общински съвет Опан определя критерии за участие в търга, които са необосновани от правна и фактическа страна и няма посочване на мотиви, които налагат това, като по този начин се възпрепятства конкурентния избор, значително се ограничава и стеснява кръга на възможните кандидати и участници в процедура за обявяване на търг с тайно наддаване за наем на имот публична общинска собственост от кмета на общината, като считам, че това води до нарушаване принципа на свободната стопанска дейност, прогласен в чл. 3, ал. 3 от ЗОАРАКСД.
Липсата на мотиви и непосочването на точните фактически и правни основания на което е прието решението съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съгласно която индивидуалните административни актове следва да са мотивирани, като към тях следва да са посочени фактическите и правните основания, довели до издаването им. Законът, конкретно АПК, не предвижда изключение от това изискване за законосъобразност на актовете, приети от колективните административни органи, какъвто се явява общинският съвет.
Мотивите следва да сочат какви фактически констатации е направил административният орган при издаването на акта и въз основа на какви доказателства. Изискването за мотивировка, изведена от конкретните доказателства, представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта и за защита на правата на страните в административното производство. Излагането на мотиви в административния акт довеждат до знанието на страните за съображенията, по които административният орган е издал административния акт от една страна и гарантира изпълнението му, а от друга страна - улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта.
В тази връзка, считам че Решение №317/17.11.2022 г. на Общински съвет Опан е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на материалния закон, а именно чл. 14, ал. 7 Закона за общинската собственост, чл. 3, ал. 3 от ЗОАРАКСД и на административнопроизводствените правила установени в АПК.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №317/17.11.2022 г. за ново обсъждане от Общински съвет Опан.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Опан и Кмета на община Опан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура – Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител