З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-4/07.03.2023 г.
Стара Загора
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във връзка с чл. 12, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС), чл. 24а, ал. 5, ал. 6 и ал. 7 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗМСМА)
В Р Ъ Щ А М
Решение №354/22.02.2023 г. в частта по т. 2, т. 3, т. 11 и т. 17 на Общински съвет Опан за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-21/28.02.2023 г. са постъпили Решения по Протокол №34 от проведеното на 22.02.2023 г. заседание на Общински съвет Опан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №354/22.02.2023 г. в частта по т. 2, т. 3, т. 11 и т. 17 на Общински съвет Опан е незаконосъобразно, поради следните съображения:
С Решение №354/22.02.2023 г. на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 8, ал. 1 и ал. 2 от Закона за общинската собственост Общински съвет Опан, изменя и допълва Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.
В гласуването са участвали 10 общински съветника. Решението е прието единодушно, като „ЗА” са гласували 10 от тях, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” – 0.
Следва да се отбележи, че в случая е нарушено изискването на чл. 11, ал. 3 от ЗНА, съгласно която разпоредба нормативните актове се отменят, изменят и допълват с изрична разпоредба на новия, изменящия или допълващия акт. Общински съвет Опан е следвало да приеме Наредба за изменение и допълнение на разпоредбите на действащата наредба.
Според чл. 8, ал. 1 от ЗОС придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет. В ал. 2 се дава възможност с наредба на общинския съвет да се определи реда за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници при спазване на разпоредбите на ЗОС и на специалните закони в тази област.
В чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА се определят актовете, които общински съвет приема в изпълнение на своите правомощия, сред които са и наредбите.
С Решение №354/22.02.2023 г. в частта по т. 2, т. 3, т. 11 и т. 17 се правят следните изменеия:
По т. 2. Измененият чл. 30 от наредбата донякъде преповтарят чл. 24а, алинеи от 5 до 7 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, а в останала час е противоречива, неясна и незаконосъобразна. В ал. 1 е записано, че „Кметът на общината отдава под наем земи от общинския поземлен фонд“, като се пропуска решението на общински съвет, за всеки конкретен имот, като в изречение второ отдаването на земите от общинския поземлен фонд, като тук вече е - под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс по реда на Наредба № 5 на ОбС Опан, за срок от десет години. Ал. 2 влиза в противоречие с ал. 1, като е записано, че земеделските земи от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем или аренда за съществуващи трайни насаждения до 15 години; овощни видове и други трайни насаждения (без лозя) до 25 години; лозя до 30 години, като това е в противоречие и с разпоредбата за наема на чл. 26а, ал. 5 от ЗСПЗЗ, изречение последно където императивно е определено, че срока на договора за наем не може да бъде по-дълъг от 10 години. В чл. 30, ал. 6 се определя кой ще се ползва с предимство, в случаите, които закона предвижда за предоставяне на земеделски земи под наем или аренда без търг или конкурс. Считам, че в случай на множество кандидати, следва да се направи търг или конкурс, като в текста на чл. 24а, ал. 6 и ал. 7 от ЗСПЗЗ се казва „може“ да се отдадат без търг или конкурс, като закона само дава възможност при условията на двете алинеи, а не задължава, за да се налага определянето на такива правила.
По т. 3. Новосъздадения чл. 30А в ал. 1 от наредбата казва, че земеделски земи от общинския поземлен фонд частна общинска собственост могат да се отдават под наем или аренда на физически или юридически лица след решение на Общинския съвет, като не е ясно дали с това се допълва разпоредбата на чл. 30 ал. 1, или е отделна хипотеза. Текста на ал. 2 „Земеделските земи, частна общинска собственост, могат да се отдават само под наем или аренда за срок не повече от 10 години и не по-късно от възстановяване на собствеността върху тях по предложение на кмета на общината с решение на Общинския съвет“ и на ал. 3 „С решението на ОбС се определя конкретната земя, която ще бъде отдавана под наем или аренда и размера на наемната цена или арендната вноска, съобразно размерът на средното годишно рентно плащане за съответното землище от община Опан за годината в левове за декар определен със заповед на директора на областната дирекция "Земеделие" – Стара Загора“, но не по-малък от размера на годишния наем, определен в Приложение № 4 от Наредба №6 за базисните пазарни и наемни цени на недвижими имоти“, са неточни и неясно формулирани, като не се разбира смисъла вложен в същите.
По т. 11. В чл. 45, т. 6 от наредбата е предвидена възможност разпореждането с недвижими имоти – частна общинска собственост да се осъществява чрез дарение на юридически лица на бюджетна издръжка. Такава възможност закона не предвижда, като чл. 12. ал. 1 е предвидено имотите и вещите - общинска собственост, да се предоставят безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка а ал. 3 имотите и вещите - общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури.
По т. 17. За формулирането на членовете в Глава седма от наредбата - Надзор, актуване и опазване на имотите общинска собственост, вероятно е ползвана наредба на община Пловдив, предвид това, че в някои текстове е останало наименованието именно на тази община – чл. 69, ал. 1, чл. 74, ал. 1 или са такива, които препращат към „чл. 84 от настоящата наредба“, какъвто не съществува – чл. 69, ал. 3, чл. 71, ал. 2, а в чл. 74, ал. 3 е записано: „Споровете, касаещи собствеността….“, като същия е оставен недописан.
В тази връзка, считам, че приетото с Решение №354/22.02.2023 г., в частта по т. 2, т. 3, т. 11 и т. 17 на Общински съвет Опан е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на материалния закон, а именно Закона за общинската собственост и Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, като са пренебрегнати и разпоредбите за строежа на нормативните актове и формулирането на техните разпоредби и начина на изменение на акта – чл. 9, ал. 3 и чл. 11, ал. 3 от Закона за административните актове и Указа за неговото прилагане.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение по №354/22.02.2023 г. в частта по т. 2, т. 3, т. 11 и т. 17 за ново обсъждане от Общински съвет Опан.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Опан и Кмета на община Опан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура – Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител