З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-5/07.03.2023 г.
Стара Загора
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК
В Р Ъ Щ А М
Решение №359/22.02.2023 г., в частта по т. 2, т. 3, т. 4, т. 6, т. 7, т. 8, т. 9 на Общински съвет Опан за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-21/28.02.2023 г. са постъпили Решения по Протокол №34 от проведеното на 22.02.2023 г. заседание на Общински съвет Опан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №359/22.02.2023 г., в частта по т. 2, т. 3, т. 4, т. 6, т. 7, т. 8, т. 9 на Общински съвет Опан е незаконосъобразно, поради следните съображения:
С Решение №359/22.02.2023 г., в частта по т. 2, т. 3, т. 4, т. 6, т. 7, т. 8, т. 9, на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл. 24а, ал. 2 и ал. 3 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, Общински съвет Опан дава съгласие за отдаване под аренда на поземлени имоти – ниви, частна общинска собственост, чрез публично оповестен търг за срок от 10 години. Определя начални годишни аренди за първоначална цена за търг за пакетно отдаване по землища, както следва:
По т. 2. Пакетно отдаване на имоти в землището на село Бащино за 2 бр. имоти с обща начална тръжна цена 780, 12 лв.;
По т. 3. Пакетно отдаване на имоти в землището на село Бяло поле за 10 бр. имоти с обща начална тръжна цена 10 950, 87 лв.;
По т. 4. Пакетно отдаване на имоти в землището на село Бял извор за 3 бр. имоти с обща начална тръжна цена 1822, 83 лв.;
По т. 6. Пакетно отдаване на имоти в землището на село Кравино за 3 бр. имоти с обща начална тръжна цена 2 859, 46 лв.;
По т. 7. Пакетно отдаване на имоти в землището на село Тракия за 2 бр. имоти с обща начална тръжна цена 2 171, 43 лв.
По т. 8. Пакетно отдаване на имоти в землището на село Ястребово за 6 бр. имоти с обща начална тръжна цена 10 589, 28 лв.
По т. 9. Пакетно отдаване на имоти в землището на село Опан за 2 бр. имоти с обща начална тръжна цена 5814, 11 лв.
В поименно гласуването са участвали 10 общински съветника. Решението е прието единодушно, като „ЗА” са гласували 10 от тях, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” – 0.
С разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 8 се определени правомощията на общински съвет да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.
В чл. 24а, ал. 5 от ЗСПЗЗ е регламентирано отдаването на земите от общинския поземлен фонд под аренда да се извършва чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от общинския съвет.
Според цитираните разпоредби решението се явява прието от компетентен орган, при спазване на необходимия кворум.
Никъде обаче в законовите норми не се посочва, че отдаването на земите от общинския поземлен фонд под аренда може да се извършва, като имотите се групират и отдават общо за цялото землище на съответното населено място.
Поставянето на такова условие в тръжната процедура за пакетно възлагане е необосновано, ограничава конкуренцията и възможностите за участие в търга.
В мотивите на решението не се посочва причината, която налага възлагането на търга да се извърши пакетно за всички имоти от съответните землища, като липсва и посочено правно основание, което допуска този ред на възлагане.
Непосочването на точното правно основание на което е прието решението съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съгласно която индивидуалните административни актове следва да са мотивирани, като към тях следва да са посочени фактическите и правните основания, довели до издаването им. Законът, конкретно АПК, не предвижда изключение от това изискване за законосъобразност на актовете, приети от колективните административни органи, какъвто се явява общинският съвет.
Изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта и за защита на правата на страните в административното производство. Посочването на конкретна правна норма – основание за приемане на административния акт, съставлява гаранция за законосъобразността му, обуславяща валидността му, осигурява изпълнението му и улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта.
В същото време съществуването на въпросният порок не позволява да бъде установена действителната воля на постановяващия акта орган.
При описаната фактическа обстановка при приемането на своя акт Общински съвет Опан не е спазил изискванията на разпоредбата на 59, ал. 2, т. 4, вр. ал.1 АПК.
В тази връзка, решението на общински съвет Опан е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на императивно установената от законодателя гаранция за законосъобразност на издаваните актове.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №359/22.02.2023 г., в частта по т. 2, т. 3, т. 4, т. 6, т. 7, т. 8, т. 9, за ново обсъждане от Общински съвет Опан.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Опан и Кмета на община Опан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура – Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител