З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-15
Стара Загора 10.11.2021 г.
На основание чл. 32 и чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 25, ал. 5 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи във връзка с чл. 2 от Закона за опазване на земеделските земи и чл. 31, ал. 3, т. 2 от Закона за индустриалните паркове
В Р Ъ Щ А М
Решение №502/28.10.2021 г. от Протокол №41 на Общински съвет Раднево, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал.1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-124/03.11.2021 г. са постъпили Решения по Протокол №41 от проведеното на 28.10.2021 г. заседание на Общински съвет Раднево.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №502/28.10.2021 г., на Общински съвет Раднево е незаконосъобразно, поради следните съображения:
На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 25, ал. 3, предложение последно, т. 4, предложение последно и т. 5 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) и чл. 31, ал. 3, т. 2, предложение второ от Закона за индустриалните паркове (ЗИП), Общински съвет Раднево, с Решение №502/28.10.2021 г., дава предварително съгласие за промяна на предназначението на земи от общинския поземлен фонд за неземеделски нужди, както следва:
1.ПИ с идентификатор 61460.27.43 по КККР на гр. Раднево, с НТП - пасище, площ 130912 кв.м ., актуван с АОС № 10051/05.12.2018 г.
2.ПИ с идентификатор 61460.21.44 по КККР на гр. Раднево, с НТП - пасище, площ 40776 кв.м., актуван с АОС № 10057/05.12.2018 г.
3.ПИ с идентификатор 61460.21.11 по КККР на гр. Раднево, с НТП - пасище, площ 216805 кв.м., актуван с АОС № 10079/06.12.2018 г.
Упълномощава Кмета на Община Раднево да предприеме съответните действия, произтичащи от настоящото решение.
Към решението са приложени копия от следните документи: предложение на кмета на община Раднево за приемане на решението, скици и актове за публична общинска собственост за гореописаните имоти.
В поименно гласуване са участвали 17 общински съветници. Решението е прието единодушно, като „ЗА” са гласували 17 от тях, „ПРОТИВ” - 0, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” - 0.
Вземането на решението е мотивирано с това, че се предвижда изграждане на индустриален парк на територията на община Раднево, по Закона за индустриалните паркове, като в тази връзка се предприемат действия по определяне на терен, върху който да бъде реализиран проекта. Подчертава се също, че общината не разполага с територии, попадащи в производствени устройствени зони, където би могла да се развива бъдеща индустрия, като по тези причини се прави предложение, при наличие на необработваема и неизползваема земеделска земя, същата да бъде използвана за горепосоченото начинание, при условие, че нейното предназначение бъде променено.
В чл. 21, ал.1, т. 8 от ЗМСМА са уредени правомощията на общински съвет да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и да определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.
В чл. 31, ал. 3, т. 2 от ЗИП е указано при извършване на дейности по изграждане на индустриален парк да се прилагат условията и редът, определени с този закон, както и условията и редът за издаване на административните актове, които в съответствие със специален закон са условие за издаване на актовете по ал. 2 - свързани с неговото изграждане, включително, но не само, като в т. 2 на същата алинея се конкретизира, че това следва да се прилага в случаите когато се налага разрешаване на промяна на предназначението на поземлени имоти в земеделски земи, включени в територията на индустриалните паркове. В тази хипотеза е и приетото решение предвид това, че имотите на чиято територия се предвижда да бъде изграден парка са публична общинска собственост, земеделска земя с НТП: пасища, категория 3 и 4.
По изключение, законът допуска промяна на предназначението на мерите и пасищата в хипотезите по ал. 3 на чл. 25 от ЗСПЗЗ, където изчерпателно са изброени случаите, в които може да се случи това. Освен наличие на някоя от хипотезите, предвидени в цитираната разпоредба, е необходимо и решение на ОС за изразяване на предварително съгласие за промяната по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ и промяната на предназначението на мерите и пасищата следва да бъде извършена при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ (чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ).
Законодателството е насочено към съхранение и опазване на земеделските земи, което е прокламирано в Закона за опазване на земеделските земи, съгласно който земеделските земи са основно национално богатство и се използват само за земеделски цели, като предназначението на земеделските земи е за производство на растителна продукция и паша на добитък по начин, неувреждащ почвеното плодородие и здравето, като промяната на предназначението на земеделските земи се допуска само по изключение при доказана нужда и при условия и по ред, определени в закона.
От изключенията по чл. 25, ал. 3 на ЗСПЗЗ, даващи възможност за промяна на предназначението на земеделските земи, Общински съвет се е позовал на няколко хипотези: т. 3 създаване или разширяване границите на отделни урегулирани поземлени имоти извън урбанизирани територии (населени места и селищни образувания); т. 4 за инвестиционни проекти, свързани със социално-икономическото развитие на общината; т. 5 други случаи, определени в закон, което води до тава да не бъде конкретизиран с точност обхвата на изключението.
За да бъде реализирана промяната на начина на трайно ползване на земеделските земи, ал. 5 на чл. 25 от ЗСПЗЗ изисква общински съвет да приеме решение за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението по някое от изключенията на ал. 3, с мнозинство две трети от общия брой на общинските съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството, като с решението общинският съвет определя и срока на валидност на предварителното съгласие.
Общински съвет Раднево е приел решение за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението на земеделски земи – пасища с необходимото мнозинство, но в решението не се коментира и към него не са приложени доказателства, че е изпълнено условието за поддържане на резерв от постоянно затревени площи и кумулативно, че не е налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството. Също така, за даденото предварително съгласие не е определен срок на валидност, каквото е последното ограничително изискване на ал. 5.
В тази връзка Решение №502/28.10.2021 г., на Общински съвет Раднево се явява прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на материалния закон, а именно: чл. 25, ал. 3 и ал. 5 от ЗСПЗЗ във връзка с чл. 2 от ЗОЗЗ и чл. 31, ал. 3, т. 2 от ЗИП.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №502/28.10.2021 г. за ново обсъждане от Общински съвет Раднево.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Раднево и Кмета на община Раднево за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура – Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител