З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-1
Стара Загора 13.02.2023 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 37и, ал. 4 във връзка с ал. 6 и ал. 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи
В Р Ъ Щ А М
Решение №572/31.01.2023 г. на Общински съвет Чирпан, в частта по точките 2, 3, 4 и 5 за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-15/06.02.2023 г. са постъпили Решения по Протокол №41 от проведеното на 31.03.2022 г. заседание на Общински съвет Чирпан.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №572/31.01.2023 г. на Общински съвет Чирпан, в частта по точки 2, 3, 4 и 5 е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №572/31.01.2023 г., в частта по точки 2, 3, 4 и 5, Общински съвет Чирпан приема следното:
По т. 2 на основание чл. 37и, ал. 4 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, Общински съвет – Чирпан определя размера на пасищата, мерите и ливадите в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и до 30 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. За говеда, предназначени за производство на месо и за животни от автохтонни (местни) породи нормата е съответно до 20 и 40 дка за 1 животинска единица, в зависимост от категорията на имотите. За правоимащите лица, отглеждащи говеда за мляко или месо, овце и/или кози, одобрени за подпомагане по дейностите от подмерки „Плащания за преминаване към биологично земеделие” и „Плащания за поддържане на биологично земеделие”, включени в направление биологично животновъдство, се разпределят имоти до 0.15 животинска единица на хектар, независимо от категорията на имотите.
По т. 3 на основание чл.37и, ал. 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, Общински съвет – Чирпан упълномощава Кмета на общината да сключи договори за ползване за 7 стопански години, на наемна годишна цена за пасища, мери в размер 5.00 лв./дка и за ливади 7.00 лв./дка. Срок на плащане – в 14 – дневен срок от сключване на договора.
По т. 4 на основание чл.37и, ал. 13 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд се отдават под наем чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Договорите се сключват за една стопанска година с начална тръжна годишна цена за пасище, мера в размер 6.00 лв./дка и за ливади в размер 8.00 лв./дка.
По т. 5 на основание чл.37и, ал. 14 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, останалите след провеждане на търга по ал. 13 свободни пасища, мери и ливади се отдават под наем чрез търг на собственици на пасищни селскостопански животни и на лица, които поемат задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние за срок от една стопанска година с начална тръжна годишна цена за пасище, мера в размер 6.00 лв./дка и за ливади в размер 8.00 лв./дка.
В гласуването са участвали 21 общински съветници, от които „За” – 21, „Против” - няма и „Въздържал се” – нама.
Приетото с Решение №572/31.01.2023 г., в частта по в частта по т. 2, на основание чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ, считам че не е в правомощията на общински съвет, а е императивна разпоредба на закона, която указва как да бъде определена необходимата за всеки кандидат площ от комисия, назначена от кмета на общината по реда на по реда на чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ, която разпределя имотите за всяко землище.
Приетата с Решение №572/31.01.2023 г., в частта по т. 3 на основание чл.37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ наемна годишна цена, за пасища, мери и ливади, не става ясно как е определена, като същата е еднаква за всички землища и категории. В ал. 12 на чл. 37и императивно е посочено, че договорите за наем или аренда се сключват по цена, определена по пазарен механизъм. В мотивите и документите по така приетото решение няма доказателства за определяне на цената по пазарен механизъм, а и еднаквите цени за всички землища и категории, предполага, че това не е направено.
Приетите с Решение №572/31.01.2023 г., в частта по т. 4 и т. 5, на основание чл.37и, ал. 13 и ал. 14, начални тръжни цени за провеждане на търгове за имотите също не става ясно как са определени.
В тази връзка, считам, че приетото с Решение №572/31.01.2023 г., в частта по т. 2, на Общински съвет Чирпан не е в кръга на материалната компетентност на органа, предвид разпоредбата на чл. 37и, ал. 6 във връзка с ал. 4 от ЗСПЗЗ, а в частта по т. 3, т. 4 и т. 5 е прието в нарушение на материалния закон, а именно чл. чл.37и, ал. 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
С оглед гореизложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №572/31.01.2023 г., на Общински съвет Чирпан, в частта по точките 2, 3, 4 и 5 за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Чирпан и Кмета на Община Чирпан за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител