З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-2
07.03.2023г. Стара Загора
На основание чл. 32 и чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 22 Закона за автомобилните превози и чл. 59, ал. (2), т.4, вр. ал.(1) АПК
ВРЪЩАМ:
Решение №900/23.02.2023 г. на Общински съвет Казанлък за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-23/01.03.2023 г. са постъпили Решения по Протокол №50 от проведеното на 23.03.2023 г. извънредно заседание на Общински съвет Казанлък.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №900 прието на 23.03.2023г. от Общински съвет Казанлък като незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №900 прието на 23.03.2023г. Общински съвет Казанлък на основание чл. 21, ал. 1, т. 25 от ЗМСМА чл. 8, ал. 1, ал.3 и ал.4 от Наредба № 2 от 15 март 2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси (Обн. ДВ. бр. 32 от 29 март 2002 г.) и чл.60, ал.1 от АПК, във връзка с чл. 17, ал. 4, т.2 и ал. 5 от Закона за автомобилните превози Общински Казанлък взема следното решение:
1. Утвърждава промяна в маршрутните разписания на междуселищни автобусни линии от общинска транспортна схема на община Казанлък, приложени към настоящото решение – Приложение от № 1 до № 18.
2. Допуска предварително изпълнение на настоящото решение.
При приемане на решението, на заседанието са присъствали 29 общински съветници, като „За” са гласували 29 от тях, „Против” и „Въздържал се” – 0.
Към решението са приложени съответните маршрутни разписания, Протокол от проведено заседание на Комисията по чл.8 от Наредба 2 за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси и предложението на Кмета на Община Казанлък.
Видно от посочените правни основания, при вземане на Решение №900 Общински съвет Казанлък се позовава на правните норми на чл. 8, ал. 1, ал.3 и ал.4 от Наредба № 2 от 15 март 2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси във връзка с чл. 17, ал. 4, т.2 и ал. 5 от Закона за автомобилните превози, която предвижда маршрутните разписания на линиите от общинските транспортни схеми да се разработват от съответните общини, а общинските транспортни схеми да се утвърждават от съответните общински съвети, в резултат на което определя начални и крайни автоспирки по изменените маршрути на автобусните линии, като никоя от тези спирки не предвижда използване на автогарата.
При приемане на своят акт обаче Общински съвет Казанлък не е съобразил императивното изискване на нормата на чл. 22, ал. 1, т. 2 от Закона за автомобилните превози, съгласно която всички превозвачи, извършващи превоз на пътници по междуселищни автобусни линии са задължени да използват автогарите срещу заплащане и автоспирките по изпълнявания маршрут и да спазват утвърденото разписание.
Вярно е, че в чл. 22, ал. 1, т.4 вр. с чл. 15, ал 4 от Наредба № 2 за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси е предвидена хипотеза, съгласно която е възможно когато е изчерпан капацитетът на автогарата общинският съвет да определя автоспирките, които са начални, междинни и крайни по маршрута на автобусните линии, но в конкретния случай общински съвет Казанлък не представя нито мотиви за необходимостта от приемане на Решение с което да се дерогира разпоредбата на чл. 22, ал. 1 ЗАП, нито доказателства относно изчерпания капацитет на автогарата, които да обосноват приемане на настоящия акт.
Мотивите следва да сочат какви фактически констатации е направил административният орган във връзка с издаването на акта и въз основа на какви доказателства се стига до необходимост от издаване на същия. Изискването за мотивировка, изведена от конкретните доказателства, представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта. Излагането на мотиви в административния акт довеждат до знанието на страните за съображенията, по които административният орган е издал административния акт от една страна и гарантира изпълнението му, а от друга страна - улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта.
Горното в съчетание с непозоваването на конкретно правно основание за приемане на настоящия акт сочи на неяснота на волята на органа на местно самоуправление.
Непосочването на точното правно основание на което е прието решението съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съгласно която индивидуалните административни актове следва да са мотивирани, като към тях следва да са посочени фактическите и правните основания, довели до издаването им. Законът, конкретно АПК, не предвижда изключение от това изискване за законосъобразност на актовете, приети от колективните административни органи, какъвто се явява общинският съвет.
В същото време съществуването на въпросният порок не позволява да бъде установена действителната воля на постановяващия акта орган.
Изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта и за защита на правата на страните в административното производство.
При описаната фактическа обстановка при приемането на своя акт Общински съвет Казанлък не е спазил изискванията на разпоредбата на 59, ал.2, т.4, вр. ал.1 АПК.
В тази връзка, решението на общински съвет Казанлък е прието в кръга на материалната компетентност на органа, но в нарушение на императивно установената от законодателя гаранция за законосъобразност на издаваните актове.
С оглед гореизложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение №900/23.02.2023 г. на Общински съвет Казанлък за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Казанлък и Кмета на Община Казанлък за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВАН ЧОЛАКОВ
Областен управител